logo-white

Reisebransjen om nettbyråene: Vi lar oss forlede av billige priser!

Tilbydere kjemper om forbrukerne i et tøft marked, og lave annonsepriser er ofte avgjørende for hvor forbrukeren til slutt kjøper sine varer og tjenester. Men lar vi oss lure av disse lokkeprisene?

Det er temaet for et blogginnlegg skrevet av Per Arne Villadsen, administrerende direktør i Berg-Hansen reisebyrå:

“Det er en almen oppfatning at man kan bestille de billigste flybillettene på nettet. Det er både riktig og galt. Det søkemotorene ikke forteller er hva sluttsummen på kassalappen blir. Den billigste reisen du finner på Finn eller Momondo er sjelden billigst når du har betalt et utall med ulike «tullegebyrer». Mange nettbyråer annonserer flybilletter til en lavere pris enn flyselskapenes kostpris. Da sier det seg selv at de er nødt til å dekke opp for differansen på andre måter. Og nettopp her har de ulike aktørene vært «kreative». Ved å tilby ulike forsikringer, reiserute på sms, oppgradering til endringsbar billett (som i realiteten ofte ikke er mulig), bagasjeforsikring og kredittkortgebyr. Listen er lang og spiller ofte på forbrukerens følelse av trygghet. Ser vi imidlertid på sluttprisen på flybilletten, blir den ofte høyre enn den man får hos reisebyrået eller flyselskapet. Med andre ord; vi lar oss forlede, og vet ikke hva vi faktisk betaler for.

Reisefaglig kompetanse er et ord vi i reisebyråene har latt ligge nedstøvet i skuffen altfor lenge. Gode råd og fagkunnskap er høyt vurdert i de fleste bransjer, men vi som driver reisebyråene har ikke evnet å løfte frem verdien av profesjonell veiledning for folk flest. I stedet har vi overlatt til nye nettbyråer å sette seg i førersetet som de nye reisebedriftene. Dette har vi latt skje fordi vi i reisebyråene for lenge har vært opptatt av å tilfredsstille innkjøperne i store bedrifter, statlige etater og private organisasjoner uten å tenke nok på den enkelte reisende.

Vi ser nå en endring blant privatreisende. Stadig flere kunder søker trygghet for riktig pris, i tillegg til personlig veiledning og kontakt når en reise skal kjøpes. Til tross for dystre spådommer, øker vi derfor antall reisebyråkontorer der kundene kan få den personlige og faglige rådgivningen de etterspør, samtidig som vi gir dem tilgang til det nyeste innenfor teknologi.

Som eksempel på hva reisefagligkompetanse betyr, kan jeg fortelle at vi i Berg-Hansen i 2014 sparte våre kunder for over 2 millioner kroner fordi våre medarbeidere hadde kompetanse til å gjøre de nødvendige forbedringene av de bestillingene kunden i utgangspunktet hadde sett for seg gjennom søk på nettet.

Selvfølgelig innser jeg og andre ledere i reiselivsbransjen at pris er en av de største driverne til kjøp og at vi må tilby et prisbevisst marked lavest mulig pris. Men i tillegg må vi i langt sterkere grad enn tidligere få frem hva vår reisefagligkompetanse betyr for den gode reiseopplevelse. Her har vi ikke vært flinke nok.

Det er også svært vanskelig, for alle uten reisefagligkompetanse, å skille de seriøse nettbyråene fra de useriøse. En godt bevart bransjehemmelighet, er at mange nettbyråer topper listene hos Flyklagenemnda. Når det er sagt har vi i reisebransjen hatt godt av å få «et spark bak». Alt var slett ikke bedre før, og både ny teknologi og nye nettbyråer kommer til å dukke opp også fremover.

Personlig mener jeg at reisefaglighet i fremtiden blir mer viktig fordi ny teknologi raskt blir tilgjengelig for alle og at den personlige servicen og kontakten igjen blir et konkurransefortrinn.

En god reiseopplevelse styrker hele bransjens omdømme mens en dårlig opplevelse gjør tilsvarende skade”.

Skrevet av Per Arne Villadsen, Berg-Hansen reisebyrå

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest (foto: NAF)

Seks av 10 barnefamilier vil ha elbil

Royal Beach Club Collection vil tilby en kombinasjon av opplevelser for alle, fra slående strender og bassenger til bassengbarer, en rekke spisesteder  som restaurant, bar og salong, samt et gatemarked pluss praktiske opplevelser som tequila smaksprøver og matlagingskurs (Foto: Royal Caribbean)

Lanserer ny destinasjon i Mexico: Royal Beach Club Cozumel

Mormor och barnbarn på tåget (Bildkälla: SJ.se)

SJ släpper sommarens biljetter

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm

Illustrasjon - Nye Bodø lufthavn - Avinor - 2021

HENT tildelt milliardkontrakt på Nye Bodø lufthavn