Reiselandet Tyskland har best, global tilstedeværelse av 55 sammenlignbare turist-websider fra fem kontinenter. Dette er utfallet av de første, globale studiene fra Destinasjon: Marketing Byte Level Research. Forsknings- og veiledningsvirksomhet på globale websider hos ymse foretak og bransjer har pågått siden stiftelsen i år 2000.
Petra Hedorfer, styreleder i Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (Tysklands nasjonale turistkontor) sier:
– Over fire femtedeler av alle europeere som reiser til Tyskland benytter Internett i planleggingen — som informasjonskilde eller som besøksmulighet. Blant ferierende fra oversjøiske land når bruken av Internett opp i en andel på 85%. Vi startet meget tidlig med DZTs online-tilstedeværelse, ikke bare på forskjellige språk, men også for å bygge opp markedsrettet, differensiert innhold. I dag er hjertebarnet i vår digitaliseringsstrategi hele 35 websider, på 30 språk i utvalgte land. Med ti millioner besøkere er dette vårt sentrale medium.”
Rapporten Destination: Markedsføring fastslår at turist-websider fra destinasjoner er langt mindre globalt orienterte enn reisebedriftenes. Undersøkelsen tar sikte på å hjelpe destinasjoner på veien mot globalisering.
Mannen bak undersøkelsen, John Yunker, er spesialist på teamaet “globalisering på Internett”. Blant de viktigste kriteriene i hans forskning er antallet tilgjengelige språk på websidene, så vel som deres mobile brukervennlighet.
Les flere nyheter om Ferielandet Tyskland HER og om Reiselandet Tyskland HER
Les også: App om danske fodspor i Tyskland i ny og forbedret udgave – Norge på topp, men Tyskland scorer blant Top 5´s mest livsglade land i Conde Nast Traveler – Tyskland inspirerer