Reiselandet Tyskland videreutviklet seg mer enn gjennomsnittet som reisemål i fjorårets europeiske konkurranse og kan fortsette å bygge på sin sterke posisjon. Med utgangspunkt i World Travel Monitors aktuelle tall plasserer IPK International Deutschland seg nok en gang — med 50 millioner reisende fra Europa — på andreplass etter Spania (55 millioner reisende).
Med en vekst på fire prosent sammenlignet med 2013, økte Tyskland avstanden til de neste på listen: Frankrike (pluss en prosent til 37 millioner), Italia (pluss to prosent til 34 millioner) og Østerrike (pluss en prosent til 25 millioner.)
— Som reisemål kan vi vise til en strålende status for året 2014. Og ikke bare det: En rekke bemerkelsesverdige resultater fra fjoråret manifesterer seg også som trender. Med en tilvekst på syv prosent i feriesegmentet ligger vi ikke bare solid over det europeiske gjennomsnittet på pluss fire prosent, vi hevder oss faktisk som klassisk feriemål i den europeiske konkurransen,» påpeker Petra Hedorfer, styreleder i Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (Tysklands nasjonale turistkontor).
— Mens korte feriereisende raskt viste en oppgang på tre prosent av 12,5 millioner, kunne vi også vise til en økning utenom alle proporsjoner når det gjaldt lengre ferier — fire eller flere overnattinger — på hele 12 % av 15,5 millioner.»
— En annen trend viser at våre feriegjester blir stadig yngre. Gruppen mellom 15 og 24 år lå i forfjor på åtte prosent, i 2014 økte de med nok én prosent. Det tredje trendtemaet i 2014 er europeiske Tysklandturisters online-tilknytning. Bruk av internett økte med ti prosent blant Tysklandsreisende i fjor. I denne sammenheng ble det også tydelig at online-bookings øker og at internett ikke lenger bare brukes til informasjonssøk,» avslutter Hedorfer.
|