logo-white

Reisende sier Jaaa Takk! i 2021

Den globale rapporten «The 2021 Upgrade Report» fra Hotels.com har notert en oppsving i spontane bestillinger og oppgraderinger som følge av et år uten reising.

Steigenberger Hotel Amsterdam Airport (arkivbilled: ©otoerres)
  • 90 prosent avslører at de kommer til å være mer spontane enn noen gang i 20211
  • Hotels.com offentliggjør en ny global rapport, «The 2021 Upgrade», som avslører en økning i spontane reiser som en reaksjon på et år med regler og restriksjoner
  • Hotels.coms bookinginformasjon bekrefter den impulsive trenden, med en 10 prosent økning fra 2019 til 2020av bestillinger samme dag i perioden juni–august
  • Ivrige reisende sier at de er villige til å gi avkall på alkohol (24 prosent), sex (14 prosent), godterier (24 prosent), shopping (24 prosent) eller sosiale medier (14 prosent) i én måned for å reise bort og få gode hotellopplevelser igjen

Spontanitet blir årets ord for reisende i 2021. En ny global undersøkelse viser at 90 prosent av nordmenn har planer om å være mer impulsive enn noen gang etter fjorårets kansellerte reiser, kjedsomhet og i det hele tatt «et år fullt av ingenting».

The Hotel du Collectionneur i Paris (Ill.foto: otoerres)

Den nye rapporten fra Hotels.com, «The 2021 Upgrade», har avdekket hvordan denne nye lysten på spontanitet kommer til å påvirke både hotell- og reiseindustrien fordi de reisende sier ja takk til mer. Finn frem bikinien og reiseeffektene.

Få meg av gårde … nå! Den globale undersøkelsen viste at 29 prosent av nordmenn kaller 2020 for det tapte reiseåret, og at en tredjedel (33 prosent) vil slippe alt de har i hendene for å reise på ferie i 2021 hvis det er mulig.

Hotels.coms bookinginformasjon bekrefter dette – nesten halvparten av bestillingene i juni 2020 (da det ble lettet litt på restriksjonene for første gang mange steder) ble reservert tre eller færre dager fra søketidspunktet.

Alt handler om å utnytte sjansen når du har den, og en av fem sier at de vil si ja til flere reiser som er planlagt i siste øyeblikk (20 prosent). Det finnes ikke lenger noen regler, og en fjerdedel (25 prosent) sier at de gjerne vil bruke en masse penger på en reise til fjerne himmelstrøk som bare varer noen dager, eller å reise uten å legge noen planer i det hele tatt og heller være spontane ved ankomst (21 prosent). Ytterligere 13 prosent er klare for å bli behandlet som en diva på et luksushotell ved å reservere et femstjerners hotell til 2021-ferien.

Eksperter hos Hotels.com forutsier også at denne ekstravagante holdningen vil ha en dramatisk effekt på hotellbestillingene, og at 2021 virkelig kommer til å bli det året alle skjemmer seg selv bort. Sammenlignet med tiden før pandemien, reserverer nå nesten en femtedel (19 prosent) et bedre hotellrom, og over en fjerdedel (26 prosent) vil spontant si ja til en oppgradering av rommet dersom de blir tilbudt det ved bestilling.

Emma Tagg, som er global merkevaresjef hos Hotels.com, sier dette i en kommentar til undersøkelsens resultater: 

– 2020 var året med karantene, kansellerte reiser og Zoom-frustrasjoner. En ting de fleste vil være enige om er at det monotone året har gitt oss alle et sterkt ønske om å gripe enhver mulighet til å reise når vi får sjansen, og ta igjen alt det vi gikk glipp av i 2020. Vi registrerte at over halvparten av bestillingene ble gjort på kort varsel da reiserestriksjonene lettet for mange i juli og august 2020, sammenlignet med 40 prosent i 2019. Folk er klare for å frigjøre sin indre spontanitet og slippe alt i siste minutt for å få tak i en liggestol og en drink ved svømmebassenget, som de har lengtet etter og drømt om.

Kjære hotell, vi savner deg!

Reisende er klare for den myke badekåpen og den fulle minibaren igjen, og en fjerdedel av nordmennene (25 prosent) sier at det de savner aller mest ved å reise, er oppholdet på et fantastisk hotell.

De har lengtet etter det søte #HotelLife, å slappe av i en deilig badekåpe (11 prosent), freden og roen (31 prosent) frokostbuffeen (23 prosent), hotellrestauranten og baren (24 prosent), rommet med utsikt (22 prosent), å bestille romservice (11 prosent), å besøke bassenget (19 prosent), å unne seg selv et spa-opphold (12 prosent) og selvfølgelig den utrolige hotellsengen (15 prosent).

Denne lengselen kommer til å bety en annen tilnærming til hotellbestillinger fra de reisende i 2021 – alt kommer til å handle om oppgradering av opplevelsen. Da de ble spurt om hva de ville si ja takk til, ville cirka en av fem (18 prosent) spandere på seg en spa-behandling, en middag på hotellets luksusrestaurant (18 prosent), eller fancy cocktail i hotellbaren (17 prosent).

Reisende vil også finne måter å «gripe hotelldagen» på, når en av seks sier at de impulsivt vil bestille et weekendopphold på et flott hotell (15 prosent) eller benytte seg av et midtuke-tilbud på deres lokale designhotell (15 prosent).

Økningen i spontane reiser

Å planlegge eller ikke planlegge? Norske reisende ønsker å være ubekymret og avslappet ved å ta spontane avgjørelser (25 prosent), å slippe å planlegge og bare gjøre det de vil (32 prosent) og si ja til nye opplevelser (19 prosent). Det er på tide å forlate kontoret og bare konsentrere seg om ferien.

Undersøkelsen viste også hvor langt folk er villige til å gå for ferie og hotellopphold i 2021. Reisende innrømte at de vil la være å drikke alkohol (24 prosent), holde seg unna sosiale medier (14 prosent) og til og med sex (14 prosent) i én måned. 2020, du har virkelig presset grensene våre!

Behov for spontanitet fremmer «bestill-og-dra-samme-dag»-reiser

Reiselystne hotellelskere er klare for spontanitet, med 16 prosent som er forberedt på å slippe alt de har i hendene for å reise av gårde samme dag hvis de får sjansen.

Spontanitet kan imidlertid være en utfordring for pakkingen. Nesten ingen klarer seg uten sine digitale hjelpemidler, og nesten to av tre (61 prosent) prioriterer telefon, laptop og lader – som dermed slår klesskift (51 prosent), badetøy (37 prosent) og pyjamas (15 prosent). Hvem trenger vel undertøy …

 Les mer om Hotels.com sitt Rewards*-program, og finn ut hvordan du kan oppnå en gratis overnatting HER

Flere relaterte artikler finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Norwegian Air Shuttle)

Selvbetjeningskioskene på flyplassene oppgraderes

(Fotokilder: fundaciomallorcaturisme.net/related.dk)

Kulturelle begivenheter på Mallorca

(Foto: Nordic Hotels & Resorts)

Wood Hotel Bodø åpner restaurant ATTME

Kollektivt påskebad i Varberg (Foto: Natalie Greppi)

Påske i Sverige: 10 tips til påskeferie på andre siden av grensa

Seokchon Lake Park med  Lotte World's Magic Island som ligger i hovedstaden Seouls Songpa District  (Foto: Korea Tourism Organization)

Koreas turistorganisation samarbetar med AVIAREPS i Italien och Sverige