Expa Travel gikk ut av pandemiåret 2020 med overskudd, og viser en hardt prøvet reisebransje at det nytter å kjempe – og at det å tenke nytt fører til resultater.

Hamn - Senja - Norf-Norge - Expa travel
Hamn i Senja – her bor Expa Travel på turene ‘Sykkeleventyr i Nord-Norge’! (Foto: Expa Travel v/Catrine Olsen)

Expa Travel har gjennom mer enn 15 år spesialisert seg på aktivitetsreiser i utlandet, alene eller i grupper. Ved inngangen til 2020 så bookingtilgangen svært lovende ut, og i begynnelsen av mars hadde man allerede nådd samme nivå som i hele 2019: Rundt 95 gruppebookinger med over 1.200 gjester.

– Så kom nyheten om coronaen, og med den nedstengningen av Norge og resten av verden. Vi mistet 90 prosent av bookingene over natten, forteller Eric Berglund, daglig leder i Expa Travel.

Men i stedet for å resignere, satte eierne seg umiddelbart ned for å se på alternative løsninger for videre drift.

– Vi konkluderte raskt med at vi måtte omstille oss, lenge før dette ble en klar beskjed til reisebransjen fra våre politikere. Så vi satte i gang en snuoperasjon, og produserte norske reiser allerede fra april 2020, sier Berglund.

Eric Berglund - Expa Travel
Til høyre i bildet: Eric Berglund, eier av Expa Travel (Foto: xpa Travel v/Anders Lindstad)

Fokus på muligheter

Totalt produserte Expa Travel syv ulike turer i Norge, med rundt totalt 80 deltagere gjennom 2020. Det ga sårt tiltrengte penger i kassen, men alene var det ikke nok til å redde resultatet.

– Vi fikk god hjelp fra våre lojale kunder, sier Berglund.

Han får ikke understreket nok hvor viktig det er med god dialog med kundene.

– 30 prosent av de som allerede hadde booket turer, flyttet bookingene til 2021. Disse pengene har vi selvfølgelig avsatt trygt i banken. Ytterligere 30 prosent av kundene fikk refundert sitt depositum gjennom reiseforsikringer. Resterende 40 prosent har fått refundert alle sine innbetalinger av oss. Dermed har vi faktisk ikke fått en eneste reklamasjon som følge av pandemien.

Like smidig har det ikke vært den andre veien. I likhet med mange andre reisearrangører har Expa Travel fremdeles flere hundre tusen kroner utestående hos leverandører, blant disse Norwegian.

– Så vi var nødt til å ta flere grep. Vi kuttet alle unødvendige kostnader. Et bidrag på 90.000 kroner fra Innovasjon Norge kom godt med, og vi permittere personalet 80 prosent fra 1. april 2020. Med en fleksibel organisasjon gikk det likevel bra, og vi klarte faktisk å komme oss gjennom kriseåret 2020 med et lite overskudd på noen titusener, forteller Berglund.

Romsdalseggen med Expa Travel
Utsikt fra Romsdalseggen mot Åndalsnes (Foto: Expa Travel v/Catrine Olsen)

Satser på Norge

Expa Travel har snudd seg raskt, og har i 2021 ytterligere økt fokus på aktive opplevelsesreiser i Norge.

– Den positive responsen fra våre kunder på Norgesturer har gitt mersmak på videre satsing her hjemme – også etter pandemien, sier Berglund.

Fokus for reisearrangøren er ikke lenger bare å sende nordmenn ut av landet, men å bringe utlendingene hit for opplevelser i Norge. Dette selvsagt i tillegg til å betjene det innenlandske markedet.

– Vi har allerede etablert Expa Travel i Sverige og Danmark, og med det lagt grunnlaget for videre vekst med Norge som destinasjon. For pandemien har virkelig lært oss at Norge er et fantastisk ferieland, sier Berglund, som tillegger fokus på bærekraft som nøkkelord for den planlagte veksten.

Reisearrangøren går også motstrøms på andre områder, og skal i gang med nye ansettelser i selskapet. Nå søker de en salgs- og produktsjef for «Destinasjon Norge» – i første omgang i en prosjektstilling på ett år, men med store muligheter for forlenging.

– Vi prøver virkelig å se muligheter i stedet for begrensninger, sier Berglund.

– Med nye digitale møteplasser er det nå mulig å delta på lokale events, messer og møter med samarbeidspartnere rundt om i Europa i en helt annen utstrekning enn det som ellers ville vært mulig for oss. Det er både enormt effektivt og kostnadsbesparende.

Hjelp å få

Mange har kritisert Regjeringens håndtering av pandemien, og spesielt offentlige tiltak eller mangel på tiltak til hjelp for en hardt prøvet reisebransje. Berglund innrømmer at det har vært og er vanskelige tider.

– Jeg synes likevel at både myndighetene og Innovasjon Norge prøver å være på tilbudssiden. Noe kunne nok ha vært gjort annerledes og bedre, men jeg opplever at de virkelig prøver etter beste evne. Og tilskuddene har faktisk kommet relativt raskt. I tillegg vil jeg gi honnør til både NHO og Virke, som hele tiden har vært proaktive mot myndighetene på vegne av sine medlemmer, mener Berglund.

– Men mye gjenstår, og det er mange ting som skal gå seg til for en ung bransje der pandemien har tvunget frem behovet for omstillinger. Vår holdning er at vi i reisebransjen må trekke lasset sammen, og lære av hverandre. Med mange små aktører i bransjen er det viktig at vi finner nye former for samarbeid i tiden fremover, avslutter han.

Flere relaterte nyheter og artikler finner du HER, HER og HER

Flere B2B nyheter finner du HER og HER

Kommentarer