Å spå fremtiden er umulig, men å se for seg en retning og en vei fremover er helt avgjørende. Her presenterer Johan Nordqvist, administrerende direktør for Amadeus i Skandinavia seks reisetrender for 2021.

Johan Nordqvist - Skandinaviadirektør - Amadeus
Johan Nordqvist er Skandinaviadirektør for Amadeus (Fotokilde: Amadeus)

Når det mørke kapitelet som heter 2020 nærmer seg slutten, er reisebransjens suksessavhengig av dens kollektive evne til å tilpasse og fornye seg, samt samarbeide for å gjøre reisene enklere, sikrere og mer friksjonsfri enn noen gang tidligere.

Heldigvis er bransjen full av kreative hjerner fra alle verdenshjørner, og de teknologiske mulighetene har aldri vært større.

Kapellbrücke som går over elven Reuss i sveitsiske Luzern ble opprinnelig bygget i 1333 ! (foto: ©otoerres)

Her er seks reisetrender som Johan Nordqvist ser komme i 2021:

Reis stort (kort eller langt) – eller bli hjemme

2021 kan bli året da reisedrømmene går i oppfyllelse. Reis stort eller bli hjemme er et tema vi ser for reisende i året som står foran oss. En nylig gjennomført Amadeus-undersøkelse viste at 55% av de reisende sa at de planlegger å reise i 14 dager eller mer, og 60% tenker å bare ta noen få reiser i året. Dette tyder på at dersom man først skal reise, så reiser man storslått, enten det er i nærområdene eller langt hjemmefra.

Reisende som planlegger sin reise i 2021, forventes å gå «all in». Reiseleverandører, reisebyråer og destinasjoner bør være forberedt på å måtte overraske og glede gjestene med unike, uventede og «once-in-a-lifetime»-opplevelser, samtidig som de må holde seg a jour med de siste reiserestriksjonene og sikkerhetstiltak i forhold til COVID-19.

Nomadiske reiser

Arbeidsgivere og ansatte kan jobbe hvor som helst. Selv når vi får COVID-19 mer eller mindre under kontroll, har både arbeidsgivere og ansatte bevist i løpet av pandemien at det å jobbe på distanse fungerer – og muligheten til å kunne jobbe hvor som helst har blitt et nytt personalgode. Dersom alt vi trenger er Wi-Fi og et webkamera, hvorfor ikke passe på å nyte en strand- eller fjellutsikt til kaffen?

Verden har blitt alles kontor. Nå er det tid for å skape spesialtilbud til «bleisure-reisende» som leter etter lengre opphold der de kan kombinere arbeid og adspredelse.

Lojalitetsskiftet – Bedre service til alle

COVID-19 har snudd den tradisjonelle dynamikken for de reisendes lojalitet på hodet. Tidligere samlet de reisende lojalitetspoeng for å kunne bestemme hvilket servicenivå de ønsket.

Nå er helse, hygiene og sikkerhet den nye valutaen for å vinne kundenes gunst. 40% av turistene sier at de foretrekker og favoriserer flyselskaper, flyplasser og hotell med forsterkede helse- og sikkerhetsstandarder.

Kundenes tillit kommer først, nå mer enn noen gnag, og det å tjene poeng og ekstra netter har kanskje ikke samme verdi som tidligere. Reisebyråene må legge seg i selen for å ivareta sine kunders helse og sikkerhet på beste måte, ellers risikerer de å miste lojalitet og tillit.

Teknologi – sveip til høyre

Berøringsfrie løsninger bidrar til å øke de reisendes tillit.
Ifølge en nylig gjennomført studie fra Amadeus sier fler enn fire av fem reisende at berøringsfri teknologi vil være med på å øke deres fortrolighet til å reise de nærmeste 12 månedene.

Løsninger som forbedrer innsyn og åpenhet, tydelig kommunikasjon og forenklede betaling- eller ombordstigningsløsninger er vinnerne i 2021. Heldigvis har Amadeus en app for det – eller fler.

Tidligere i år samarbeidet Amadeus med Avinor for å teste implementasjon av berøringsfri teknologi for innsjekking, bagasjelevering, sikkerhetskontroll og ombordstigning for deres 44 flyplasser.

I året 2021 kommer sikkerheten til å stå i høysetet, og enkle teknologiske løsninger kan være det som får oss til å trygt utforske verden igjen.

Våre nye bestevenner: reisebyråene

I turbulente og usikre tider er det mindre sannsynlig at de reisende legger ut på tur uten et reisebyrå i ryggen. Dersom du har vært nødt til å håndtere kanselleringer og endringer på egenhånd under pandemien, har du sikkert forstått hvorfor det er en god ide å ha et profesjonelt reisebyrå på din side.

COVID-19 pekte tydelig på byråenes betydning. Med en betydelig mengde usikkerhet og reise- og karanteneregler som endres fra uke til uke, spiller reisebyråene en viktigere rolle enn noensinne, med sin tilgang til uvurderlige og uerstattelige informasjonskilder.

Destinasjoner, flyselskaper, hotell og bilutleiefirmaer gjør klokt i å samarbeide med reisebyråene for å sikre at de har all informasjon som de trenger for å guide de reisende på rett vei, og å enkelt kunne håndtere kritiske situasjoner og endringer dersom de skulle oppstå.

Reis med påvirkning

I år reiser vi med mindre fotavtrykk og større hjerter. Allerede før COVID-19 kjempet de reisende med turismens miljø- og samfunnsmessige påvirkninger – både bra og dårlige. Den påtvungede pausen som oppsto med COVID-19 gav oss mer tid og rom til å innse hvordan reiser påvirker kloden og lokalsamfunn.

De reisende ønsker å gjøre en positiv forskjell; en nylig gjennomført studie viste at 68% av de reisende ønsker at pengene de bruker på reiser skal gå tilbake til lokalsamfunnet. Etterspørselen etter reiser som bidrar til å fornye steder og samfunn forventes å øke i 2021.

I 2021 kommer de reisende til å være mer samvittighetsfulle og bevisste på hvordan de reiser. Reiseselskaper kan hjelpe de reisende med å minimere reisens fotavtrykk og sørge for at deres tilstedeværelse har en positiv påvirkning på reisemålet.

Amadeus’ løsninger hjelper reisende med å finne og planlegge sine reiser gjennom et økosystem av reisebyråer, søkemotorer, charterreisebyråer, flyselskaper, flyplasser, hoteller, leiebiler økosystem av reisebyråer, søkemotorer, charterreisebyråer, flyselskaper, flyplasser, hoteller, leiebiler og tog.

Les også: Amadeus spørreundersøkelse – “Hva vil privatreisende ha i en COVID19 kontekst?” (oktober 2020) – Amadeus identifiserer fem betalingstrender som styrker reisebyråer (mars 2020)

Flere relaterte saker finner du HER, HER og HER

Kommentarer