logo-white

Rekonstruksjonen koster passasjerene dyrt

Norwegian melder at de som del av sin rekonstruksjonsplan kun vil akseptere 0,5 prosent av erstatningssummen som passasjerene har krav på. Dermed kan passasjerer som ble rammet av lange forsinkelser eller kanselleringer gå glipp av over 95 millioner kroner i erstatning fra selskapet. 

Norwegianfly - Innflyvning - Sola - august 2020
Norwegianfly med kurs for Stavanger lufthavn Sola. Fotografert over Hålandsvatnet i Stavanger/Randaberg (foto: ©otoerres)

Etter lang tid med overhengende konkursfare, la flyselskapet Norwegian i mars fram en plan for å rekonstruere selskapet og hente inn frisk kapital. Da var det allerede klart at selskapet var sikret statlig støtte i rekonstruksjonsprosessen.

I et brev flyselskapet nylig sendte til flyerstatningstjenesten AirHelp, har Norwegian kunngjort at den nye rekonstruksjonsplanen også vil ramme et betydelig antall av selskapets kunder.

Fordi erstatningsplanen kun åpner for utbetaling av fem prosent av de totale kravene til alle kreditorene – og Norwegian bare aksepterer 10 prosent av kravene fra passasjerene som gyldige – er erstatningssummen til passasjerene dermed redusert til 0,5 prosent av det opprinnelige kravet.

Rundt 15 000 av Norwegians rammede passasjerer har sendt erstatningskrav til selskapet igjennom AirHelp. Denne passasjergruppen risikerer dermed å gå glipp av totalt 95 millioner kroner i erstatning.

– Snyter sine passasjerer

I henhold til EUs forskrift om flypassasjerers rettigheter (EU261) har flypassasjerer krav på erstatning dersom et fly kanselleres eller er mer enn tre timer forsinket. Dette gjelder så lenge flyvningen ikke rammes av ekstraordinære hendelser, så som stormer eller medisinske nødsituasjoner.

Juridisk sjef i AirHelp og styremedlem i APRA (Association of Passenger Rights Advocates), Christian Nielsen, mener Norwegian nedprioriterer sine passasjerer på en oppsiktsvekkende måte.

Christian Nielsen - Juridisk sjef - Airhelp
Christian Nielsen (Foto: Airhelp)

– I hele 97 prosent av sakene mot Norwegian som vi tar til retten på vegne av passasjerer, går resultatet i favør av passasjeren. Det betyr at nesten alle erstatningskravene som Norwegian nå velger å se bort ifra, er gyldige og ville ført til utbetaling. Med dette vedtaket velger Norwegian dermed å snyte svært mange av passasjerene sine for sin rettmessige erstatning, sier Nielsen.

AirHelp sin juridiske sjef er likevel ikke overrasket.

– Norwegian har lenge vært beryktet for å nekte å betale sine passasjerer rettmessig erstatning. At de også denne gangen velger å nedprioritere sine passasjerer og kunder, kan fort skape et omdømmeproblem. Norwegian er et selskap som er mer avhengig av investorenes, myndighetenes og flypassasjerenes tillit enn noen gang, og denne rekonstruksjonsplanen bygger ikke denne tilliten, sier Christian Nielsen i AirHelp.

– Jeg vil tippe at potensielle investorer i Norwegian vil legge merke til hvordan de behandler sine passasjerer, avslutter Nielsen.

Vil føre saken videre

Christina Steimler - Advokat - Indem
Christina Steimler (Foto: Airhelp/Indem)

De rundt 15 000 Norwegian-passasjerene som har søkt erstatning igjennom AirHelp, representeres i Norge av Indem Advokatfirma AS. Advokat og daglig leder i selskapet, Christina Steimler, mener Norwegians plan for erstatningsutbetaling kan få juridiske konsekvenser for selskapet.

– En reduksjon i erstatningssummen til rammede passasjerer er dessverre en uunngåelig konsekvens av situasjonen Norwegian har kommet i. Men at bare rundt 10 prosent av det totale passasjerkravet er godkjent av Norwegian, ser vi på som en grov feilvurdering av selskapet. Dette er saker vi vil ta videre til retten dersom det blir nødvendig, sier advokat Christina Steimler i Indem Advokatfirma AS.

I løpet av 2020 har kanselleringer og forsinkelser rammet totalt 128 500 Norwegian-passasjerer. Fordi et erstatningskrav strekker seg hele tre år tilbake i tid, har totalt 1,2 millioner av Norwegians passasjerer i utgangspunktet krav på å få erstatning fra selskapet. Bare noen få prosent av disse har sendt inn sitt krav til Norwegian.

Flere relaterte artikler finner du HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Padling er populært, her fra Sørenga i Oslo (Foto: Marius Dalseg/DNT)

Slik blir det påskestemning der du er

(kilde: travelmarket.dk)

Dansk Flyprisindex – Uge 16 2024

(fotokilde: goturkiye.com)

Utenfor allfarvei i Tyrkia: Dra på roadtrip langs Antalyakysten

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen