Fjord Line presterte historisk godt på flere områder i 2018. Nå skal selskapet fortsette å konsolidere, samtidig som det tar en ledende rolle i overgangen til lavutslippssamfunnet.

Fjord Lines MS Bergensfjord på vei inn til Tananger og Risavika havn utenfor Stavanger (arkivbilde: ©otoerres)

Årsrapporten for 2018 er positiv lesning for det norskeide rederiet Fjord Line , som trafikkerer på rutene Bergen-Stavanger-Hirtshals, Stavanger-Bergen-Stavanger (innenriks), Langesund-Hirtshals, Kristiansand-Hirtshals og Sandefjord-Strømstad.

Grieg Gourmet er topprestaurantene ombord i Fjord Line`s ferjer (©otoerres)

De totale inntektene på MNOK 1.529,3 er ny rekord og en forbedring på 13% sammenlignet med 2017. I løpet av året reiste dessuten 1.386.800 passasjerer med Fjord Line – et historisk høyt tall som ga passasjerrekord på fire av fem linjer.

– Fjord Lines lønnsomhet har forbedret seg fra år til år. Bedre om bord-opplevelser har gitt oss flere gjester men stigende enhetsinntekter og mer effektiv drift har også vært viktige drivere bak dette. Men vi er ennå ikke i mål og arbeidet fortsetter og 2019 forventes å bli bedre, sier konsernsjef Rickard Ternblom i Fjord Line.

Konsernsjef Rickard Ternblom i Fjord Line. (Foto: Fjord Line)
Å være klimasmart er vårt utgangspunkt

Ved siden av vekstmålene, ønsker Fjord Line å befeste sin ledende rolle i overgangen til lavutslippssamfunnet. Her spiller søsterskipene MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord en viktig rolle.

Cruisefergene, som trafikkerer på rutene Langesund-Hirtshals, Bergen-Stavanger-Hirtshals og Stavanger-Bergen-Stavanger (innenriks) er de første og største i verden som drives fullt og helt på miljøvennlig naturgass. Til sammen skåner LNG-skipene miljøet for om lag 60% CO2-utslipp og 81% NOx-utslipp, sammenlignet med veitransport.

Cruiseskipene MS Bergensfjord (bildet) og søsterskipet Stavangerfjord drives utelukkende på miljøvennlig naturgass. (photo: ©otoerres)

I 2020 settes også Fjord Lines nye hurtiggående katamaran i trafikk mellom Kristiansand og Hirtshals. Det nye skipet vil sørge for 32 prosent reduksjon i CO2-utslipp sammenlignet med dagens skip per passasjerkilometer.

Les også: Fjord Line bygger ny superferje – Dobler kapasiteten på Kristiansand – Hirtshals (august 2017) Byggestart for Fjord Lines nye katamaran til ruten Kristiansand – Hirtshals (mars 2018)

– Det gjør at vi i dag kan tilby fergereiser med nesten 50 prosent lavere CO2-utslipp enn bransjegjennomsnittet. Vi benytter oss også utelukkende av lavutslippsdrivstoff som ikke trenger ytterligere rensing, for eksempel i forbindelse med svovelinnhold. Dette er vi stolte av, men jobben er så vidt begynt. Vi ønsker å være i forkant av fremtidige nasjonale og internasjonale utslippsbestemmelser, med alt det medfører av fokus på bærekraft og miljø, sier Ternblom.

Flere saker om Fjord Line finner du HER

En av luksussuitene om bord i MS Stavangerfjord som seiler mellom Bergen, Stavanger, Hirtshals og Langesund (©otoerres)

Kommentarer