Idag – mandag 16. april, starter Norwegian Travel Workshop (NTW) i Stavanger, hvor rekordmange norske reiselivsaktører møter turoperatører fra hele verden. – Norge er i vinden, og deltagelsen viser at stadig flere vil være med på den gode utviklingen, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør Innovasjon Norge.

Årets rekorddeltagelse på NTW vitner om stor interesse for å selge Norge som turistdestinasjon. 350 norske representanter skal møte turoperatører fra 30 ulike land gjennom over 8000 forhåndsbookede avtaler iløpet av arrangementet.

Engøybroa i Stavanger. I bakgrunnen snødekte fjelltopper i Ryfylke (bilde: ©otoerres)

Reiselivet stadig viktigere i Stavanger-regionen

NTW tildeles en ny destinasjon hvert år, og Stavanger-regionen er arrangør for det 46. arrangementet. Årets tildeling anerkjenner blant annet regionens store vilje til omstilling og satsing på et helårlig reiseliv.

– Reiselivet blir stadig viktigere for hele Stavanger-regionen, og NTW er en gigantisk visningstur hvor vi får vist variasjonen av attraksjoner og aktiviteter, sier Elisabeth Saupstad, reiselivsdirektør i Region Stavanger og fortsetter,

– Regionen er som skapt for ‘adventure by day, luxury by night’, og det opplever vi at besøkende i stadig større grad benytter seg av.

Fiin gammel Citroen DS (produsert fra 1955-75) spesialdekorert av Pia Myrvold fotografert under åpningen av Gladmatfestivalen på torget i Stavanger. I bakgrunnen den over 850 år gamle Domkirken og statuen av byens store dikter Alexander L. Kielland (Foto: ©otoerres)

Innovasjon Norge trekker frem at regionen viser bredden av norsk reiseliv på en imponerende måte.

– Stavanger-regionen byr på stor variasjon, fra naturikoner som Preikestolen og Trollpikken til Michelin-restauranter og nyskapende street art. Regionen representerer Norge på en utmerket måte, sier Holm.

Les også: Første Michelinstjerne til Pedersgadå i Stavanger – Michelin Nordic Guide 2016: Norden får to nye trestjernersrestauranter og en ny tostjernersrestaurant!

Morgenstemning over Ryfylke (Foto: ©otoerres)

En effektiv møteplass

NTW fortsetter å være en av de viktigste møteplassene hvor norsk reiseliv møter turoperatører fra hele verden.

– NTWs økende popularitet viser at det fremdeles er slik at vi ønsker å treffe de vi skal samarbeide med, og oppleve produktene som skal selges. NTW er en effektiv møteplass, og ikke minst en god arena for salg,  sier Holm.

I løpet av dagene får deltagerne muligheten til å oppleve hele Stavangerregionen gjennom ulike aktiviteter som  Nuart street art tour, matsafari i Ryfylke, fjord cruise, samt vandreturer til både Trollpikken og Preikestolen. I tillegg arrangeres visningsturer i hele Norge før og etter NTW.

Cruiseskipet “Disney Magcic” på høyde med Engøy og Engøyholmen utenfor Stavanger (bilde: ©otoerres)

Les flere saker om NTW-Norwegian Travel Workshop HER  – Flere B2B nyheter finner du HER og HER

Fakta om NTW:

  • Norwegian Travel Workshop (NTW) er reiselivets viktigste møteplass, og arrangeres årlig av Innovasjon Norge i samarbeid med det lokale destinasjonsselskapet.
  • Årets NTW foregår 16. – 19. april
  • NTW er en lukket workshop basert på over 8000 forhåndsbookede avtaler mellom 355 utenlandske turoperatører fra 30 nasjoner og 350 norske selgere (2018).
  • Arrangement i 2018 er nummer 46 i rekken.
  • Stavanger har arrangert NTW tre ganger tidligere: 2006, 1997, og 1983.

Fra Sabi Omakase, Stavangers nyeste (og minste) Michelinrestaurant) (bildekilde innovasjon norge/ntb)

Kommentarer