Den internasjonale hotellkjeden Rezidor Hotel Group, ble nylig anerkjent som et «World’s Most Ethical Company®» av Ethisphere Institute og er dermed kåret til et av verdens mest etiske selskaper for niende år på rad.

Siden 2010 har Rezidor Hotel Group blitt tildelt denne prestisjetunge prisen, som er en global anerkjennelse av selskaper som driver etisk forretningspraksis og integrerer dette som en naturlig del av deres hverdag i selskapet.

Suite i nyoppussede Radisson Blu Atlantic Hotel i Stavanger (foto: ©otoerres)

– Denne prisen bekrefter nok en gang vårt langsiktige arbeid og engasjement for å drive et ansvarlig selskap og er et bevis på at våre etiske forretningsprinsipper er til inspirasjon for selskaper i mange bransjer. Vi har vunnet denne prisen ni år på rad og det er alltid med en enorm stolthet for alle i selskapet at vi mottar prisen. Vårt mål er å fortsette å være bransjeledende innen ansvarsfull forretningsvirksomhet», sier Federico J. González, President & CEO i Rezidor Hotel Group.

Ethisphere anerkjenner selskaper som forstår at de spiller en sentral rolle i samfunnet når det gjelder å påvirke og drive frem positive endringer. Disse selskapene vurderer hvilken påvirkning deres handlinger har for sine medarbeidere, investorer, kunder og andre nøkkelpersoner, og bruker selskapets verdier og kultur som fundament for de beslutninger som tas hver eneste dag.

Fra nyoppussede Radisson Blu Atlantic Hotel i Stavanger (foto: ©otoerres)

Rezidors ambisiøse og prisvinnende Responsible Business Program dateres tilbake til 1989. Programmets tre kjerneområder sikrer at selskapet tar vare på gjestene, medarbeiderne og planeten, og at selskapet opptrer på en etisk måte. Selskapets Think Planet-fokus sikrer minimering av selskapets miljøfotavtrykk; Think People sikrer at gjester og medarbeidere tas hånd om og Think Community sikrer at selskapet på en meningsfull måte bidrar i sine lokalsamfunn verden over.

Rezidor har mottatt en lang rekke priser og anerkjennelser for å være en innovativ spydspiss innen bærekraft, god forretningsdrift og ansvarlighet, samt for sine sikkerhets- og trygghetsprogrammer. Mer enn 79 % av selskapets hoteller i EMEA er allerede miljømerket, og selskapet har forpliktet seg til å øke dette tallet til 100 %.

Siden 2010 har gruppen beholdt anerkjennelsen som et av Most Ethical Companies Worldwide (av Ethisphere Institute). Rezidor har støttet UN Global Compact siden 2009 og har signert på UN CEO Water Mandate.

Les mer om Rezidors ansvarlige virksomhet HER

Boblebad på toppen av Radisson Blu Atlantic Hotel i Stavanger (foto: ©otoerres)

Metodikk og beregning

The World’s Most Ethical Company-vurderingen baserer seg på et rammeverk fra Ethisphere Institute’s Ethics Quotient® (EQ). Det er en kvantifiserbar metode for å vurdere et selskaps ytelse på en objektiv, konsekvent og standardisert måte. Informasjonen som samles inn gir et omfattende utvalg av definerte kriterier og kjernekompetanser.

Poengene genereres i fem nøkkelkategorier: etikkprogram og etterlevelse av dette (35 %), samfunnsansvar (20 %), selskapets etikk-kultur (20 %), styresett (15 %) og ledelse, innovasjon og omdømme (10 %), og poengene tildeles selskapene som deltar i prosessen slik at de kan måles opp mot andre selskaper.

Se listen over World’s Most Ethical Companies 2018 HER 

Nyoppusset rom med utsikt i Radisson Blu Atlantic Hotel i Stavanger (foto: ©otoerres)

Kommentarer