Arctic Race of Norway er unikt i norsk målestokk og sørger for å bygge Nord-Norge som merkevare og skaper verdier i regionen. Det sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge. Hun lar seg begeistre av sykkelrittet Arctic Race of Norway, som i 2017 ble arrangert for femte gang. Både for folkefesten som rittet generer, men også for hva som skapes av verdier for lokalt næringsliv og norsk reiseliv.

– Det er bare å bøye seg i støvet for hva arrangørene av Arctic Race har fått til på bare fem år, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge. Bildet viser Europamester Alxeander Kristoff under et tidligere Artic Race of Norway (Foto: ARN/P.Perreve)

– Det er bare å bøye seg i støvet for hva arrangørene av Arctic Race har fått til på bare fem år. Sykkelrittet er populært i sykkelverdenen og her i Nord-Norge deltar store deler av regionen gjennom en rekke aktiviteter, både på kultur-, reiselivs og næringslivssiden. Ikke minst har den årlige næringslivskonferansen Arctic Race-konferansen blitt den viktigste møteplassen for regionale og nasjonale næringslivsledere og politikere, sier Holm.

Hvordan tjene på arrangementer?

Bente Bratland Holm (Foto: Astrid Waller/Innovasjon Norge)

Arctic Race-konferansen 2017 holdt hus i Scandic Harstad 9. august og tema i år var “Bærekraftig økonomisk vekst”. Blant innlederne var Arne Sigve Nylund, Statoils direktør for utvikling og produksjon i Norge og Sigrid Ina Simonsen som er fylkesråd for kultur og næring i Troms fylkeskommune.

Bente Bratland Holm sto også årets talestol under årets konferanse. Der snakket hun om “Arrangement som merkevarebygger, verdiskaper og stedsutvikler”.

– Skal arrangementer bidra til verdiskaping og identitetsbygger for en destinasjon må de innlemmes som del av en strategi. Start med strategien og finn arrangement som passer inn og ikke omvendt. Da er sjansen absolutt størst for å lykkes, sier Holm.

Etterspørsel etter opplevelser øker

Reiselivsdirektøren trekker fram flere gode grunner til å satse på arrangement i reiselivssammenheng – være seg små eller store; Det gir økonomisk effekt, arbeidsplasser, image, øker stedets attraktivitet og sesongforlengelse.

– Både Innovasjon Norges og internasjonale undersøkelser viser at det er økt etterspørsel etter opplevelser. Det er interesse for helse, velvære, sport og kultur og for å delta på arrangement. Får man et godt rykte blant turister i inn- og utland, samt god mediedekning på arrangementet, kan investeringen sørge for høy verdiskaping i tiden som følger. Vi ønsker flere sports- og kulturarrangementer, både små og store, velkommen i Norge framover, sier Holm.

Betydelige ringvirkninger

Arctic Race of Norway skapte i 2016 en meromsetning for norsk næringsliv på over 93 millioner kroner, ifølge en ny rapport fra selskapet Bedriftskompetanse. Dette er en økning på 14 prosent fra forrige kartlegging i 2014. Ringvirkningene er nasjonale og gjelder alt fra tilreisende turister til kjøp av varer og tjenester.

I 2016 ble TV-bildene fra Arctic Race of Norway kringkastet i 180 land, og skapte utover dette bred mediedekning internasjonalt. Rapporten konkluderer også med at det er vanskelig å sette konkrete økonomiske verdier på denne oppmerksomheten, men at eksponeringen i ren reklameverdi (EAV) beløper seg til rundt 231 millioner kroner – en økning på rundt 30 millioner fra 2014. I tillegg til TV-sendingene ble Arctic Race omtalt i rundt 2 840 redaksjonelle artikler i Norge, med en anslått verdi på 112 millioner kroner.

Les også: Sykkelturismen øker i Nord-Norge – Thor Hushovds beste sykkelferietips

Flere sykkelsaker finner du HER – Les mer om Artic Race of Norway HER 

Kommentarer