Statens vegvesen skal se nærmere på E39 Rogfast. Prosjektet utsettes på ubestemt tid. – E39 Rogfast er et viktig prosjekt for å knytte sammen bo- og arbeidsregioner på Vestlandet, og skal bygges. Statens vegvesen skal derfor snu alle steiner for å finne løsninger som kutter kostnader slik at prosjektet kan gjennomføres, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

E39 - Rogfast - Nedkjøring - Harestad - Randaberg
– Statens vegvesen skal snu alle steiner for å finne løsninger som kutter kostnader, slik at prosjektet kan gjennomføres, sier samferdselsminister Jon Georg Dale. Bildet viser innkjøringen ved Harestad i Randaberg – rundt 10 km nord for Stavanger (Illustrasjon: Statens vegvesen/Norconsult)

Statens vegvesen valgte tidligere i høst å avlyse den første av tre tunnelkontrakter på prosjektet E39 Rogfast fordi tilbudet fra entreprenørene var vesentlig dyrere enn forventet. Kontrakten var utbygging av tunnelarm ut til Kvitsøy.

Statens vegvesen mener nå at usikkerheten og risikoen ved hele prosjektet er større enn tidligere antatt, og at hele prosjektet kan bli vesentlig dyrere enn først antatt.

– Statens vegvesen skal nå arbeide for å finne løsninger som kan kutte i kostnadene i prosjektet. Det viktige for oss er å bygge Rogfast slik at folk og næringsliv får en enklere og tryggere hverdag. Da skal ingenting være uprøvd, sier samferdselsministeren.

Statens vegvesen legger nå opp til en omfattende gjennomgang av prosjektet. Kostnadssparende tiltak, gjennomføringsstrategi og forutsetninger for finansieringsopplegget blir vurdert på nytt.

– Vi vet ikke hvor lang tid dette kommer til å ta. Det viktigste er at vi reduserer risikoen i prosjektet og får kostnadene under kontroll, sier Dale.

Les også: NLF applauderer ny vurdering av ferjefri E39 (desember 2018) – Fergefri E39 presser ut andre veiprosjekt (august 2017) – Viktig skritt videre for E39 Rogfast (februar 2016)

Flere relaterte saker finner du HER, HER, HER og HER

Kommentarer