Ryanair starter direkteflyvninger fra Oslo lufthavn Gardermoen  til London Stansted og Vilnius i Litauen.  Selskapet  vil  legge ned basen på Moss lufthavn Rygge i oktober 2016 og flytte resten av flyvningene  fra Rygge til Torp Sandefjord lufthavn. Årsaken er den omstridte “flypassasjeravgiften” som trådte i kraft fra og med idag – onsdag 1. juni. 

– Den ulogiske beslutningen av den norske regjeringen om å innføre en “miljøavgift” med flat sats, som urettferdig straffer passasjerer på effektive, grønne flyselskaper som Ryanair, til fordel for passasjerer som reiser med halvtomme, drivstoffslukende flyselskap med høye billettpriser, og som ødelegger konkurransegrunnlaget for privateide Oslo Rygge flyplass (Moss lufthavn Rygge)  og til begunstigelse for den statseide monopolisten Avinor. Som et resultat av dette har Ryanair ikke noe annet valg enn å legge ned selskapets base på Oslo Rygge, som igjen vil medføre en halvering av vår norske produksjon. På grunn av at Oslo Rygge har bekreftet at flyplassen ikke vil være i stand til å overleve med en Ryanair operasjon uten basefly, vil vi overføre åtte  Rygge flyruter til Oslo Torp (Torp Sandefjord lufthavn)fra den 30. oktober, sa Ryanairs kommersielle direktør David O’Brien under onsdagens pressekonferanse i Oslo.

Ryanair inntar Gardermoen

Ryanair starter den 30. oktober to nye ruter til henholdsvis London-Stansted og Vilnius i Litauen. Ruten til Stansted vil få tre daglige rundturer med avgangstider som passer de forretningsreisende, mens det blir én daglig rundtur til Vilnius.

– Vi vil flytte vår London rute til Oslo Gardermoen (hvor vi kan utnytte en lav kost avtale på Stansted), som vil øke til 3 daglige avganger, sammen med vår daglige Vilnius flight som også flyttes til Gardermoen, fra den 30. oktober. Vi vil deretter flytte våre Rygge baserte fly, piloter og kabin crew til lavkost turist land, og totalt vil denne gammeldagse skatten resultere i et tap av 900,000 passasjerer per år og 1,000 jobber for Oslo Rygge, sa David O’Brien.

Halverer i Norge 

Ryanair  vil redusere tilbudet med rundt 50 prosent i Norge.  Den ledige flykapasiteten vil  bli brukt på ruter ute i Europa. Det kom frem under onsdagens  pressekonferanse i Oslo.

– Denne skatten vil påføre en betydelig skade for norsk turisme, særlig rundt de regionale flyplassene og den norske regjeringen har med ett gjort Norge mindre konkurransedyktig og lite attraktivt for flyselskaper og turister. Den italienske regjeringen, som økte flypassasjerskattene i januar, har allerede uttalt at den vil gjøre en ny gjennomgang av skatten, tatt i betraktning de konsekvensene  skatten vil ha for landets flyplasser. Dessverre, så har den norske regjeringen valgt å ofre 1,000 arbeidsplasser på Oslo Rygge, av grunner som trosser forklaringer. Dette er en svart dag for Oslo Rygge, Norge og norsk turisme, mente David O’Brien

Les også: 

Se flere tidligere saker om “flypassasjerskatten” HER 

MOSS LUFTHAVN  RYGGE – 16 RUTER KANSELLERT  

Beziers Brussel Chania Dublin
Edinburg Malaga Palma Poznan
Pula Riga Rzescow Thessaloniki
Sczecin Talinn Wroclaw Zadar 

 

OSLO LUFTHAVN GARDERMOEN – NYE RUTER

London STN     NY 3 x daglig Fra 30 Okt
Vilnius               NY 1 x daglig Fra 30 Okt

 

TORP SANDEFJORD LUFTHAVN – 8 RUTER OVERFØRT FRA RYGGE

Alicante 2 x ukentlig Fra 01 Nov
Gdansk 5 x ukentlig Fra 30 Okt
Gran Canaria 2 x ukentlig Fra 03 Nov
Krakow 1 x daglig Fra 30 Okt
Manchester 4 x ukentlig Fra 30 Okt
Milano B 2 x ukentlig Fra 30 Okt
Tenerife 2 x ukentlig Fra 30 Okt
Warszawa M 5 x ukentlig Fra 31 Okt

 

 

Kommentarer