Når dansker, svensker og nordmenn skal på ferie, blir reisen bestilt på nettet. Svimlende summer brukes på opplevelser under varmere himmelstrøk, og alt skjer med kun noen få klikk.

Resort i Thailand (bildekilde: cpt.dk)

Dansker, nordmenn og svensker bestiller reiser på nettet som aldri før. Faktisk er reiser det skandinaver bruker mest penger på når de handler på nettet. Det viser DIBS Årsrapport på Nordic e-commerce.

Nordmennene bruker omtrent hver annen krone på netthandel innenfor reiseliv og transport. Og en stor del av reisebudsjettet går til pakkereiser, som inkluderer alt fra fly og hotell til opplevelser og bestilles på reiseselskapenes nettsider. I mange tilfeller står det både 100.000 og 200.000 kroner i betalingsvinduet når skandinaver kjøper reiser fra sofaen.

Havannas “varemerke” – en Chevrolet fra 50-tallet ! (bildekilde: cpt.dk)

Danskene trakk betalingskortet hele 15,2 millioner ganger i 2018 og brukte 33,3 milliarder danske kroner på reiser betalt via internett, mens nordmennene brukte 29,2 milliarder kroner.

Svenskene, som generelt bruker store beløp på netthandel, er helt på topp i Skandinavia. I 2018 brukte svenskene hele 113 milliarder svenske kroner på flybilletter kjøpt på nettet.

Ved bassenget i SriLanka (bildekilde: cpt.dk)

Det skal være enkelt å bestille reiser

Reisebyrået Checkpoint Travel, som i 23 år har spesialisert seg på å sette sammen turer til blant annet USA, Cuba, Sri Lanka, Thailand, Canada, Vietnam og Bali, bekrefter trenden:

– En stor del av våre reiser bestilles i dag på hjemmesiden. Kundene tar beslutninger basert på den informasjonen og de bildene som er tilgjengelige. I tillegg har andre kunders vurderinger av reisene våre selvfølgelig en innvirkning på valget de tar. Hvis kundene har spørsmål om en reise, bruker de ofte chatfunksjonen vår. Her kan de raskt få svar mens de sitter foran skjermen og ser på reisen, forteller byråsjef Henrik Særmark-Thomsen, som startet med nettsalg av pakkereiser til utlandet for nesten 10 år siden.

Gatelangs i Vietnam (bildekilde: cpt.dk)

Ifølge fremtidsforsker Liselotte Lyngsø er det en god grunn til at vi bruker så mye penger på reise. Hun mener at reising er en reaksjon på hverdagens rutiner, og at pakkereiser spesielt gjør at man slipper å tenke på planlegging og i stedet stoler på turoperatørens kreativitet:

– Tid er det mest dyrebare vi har, så når vi endelig har ferie vil vi ikke kaste den bort på unødig mas. Vi bruker heller tid på å finne aktiviteter, slik at vi vet hva vi skal gjøre og kan glede oss. Det skal helst være unikt. Derfor er trenden også at vi selv søker etter reiser, men når det kommer til dyre turer, vil vi helst ha hjelp. Jo større investering, jo mindre rom er det for feil og sløsing av tid».

Reise er en investering i oss selv

Fremtidsforskeren peker på at vi lever i en tid da vi har så god økonomi at det ikke lønner seg å spare fordi renten er så lav.

– Opplevelser gir større avkastning. Når vi skal kjøpe noe som gir oss noe, kjøper vi en reise i stedet for ny sofa, sier fremtidsforskeren som er partner i Future Navigator.

Hun fortsetter:

– Reisen skal være en helhet som ikke bare inspirerer oss, men også forvandler oss. Den ytre reisen må kombineres med en indre reise der hele familien opplever tilstedeværelse og fellesskap. Det er et tilsvar til alt vi ikke får tid til i en travel hverdag. Reisen er en pause, enten du besøker en indisk massør, drar på sykkeltur eller tar et kurs i vegansk matlaging. På den måten er reisen ikke bare en destinasjon, men noe som også skal flytte oss mentalt. Vi tenker altså ikke bare på hvor vi skal, men hva det vil gjøre med oss. Det er ikke lenger bare nok å si ‘jeg har vært der’, nei, en reise skal gi et psykisk, fysisk og sosialt løft.»

Her spiller sosiale medier en viktig rolle, påpeker hun:

– Med internett har verden blitt mye mindre, og vi bruker det til å gjenspeile drømmene våre. Vi ser i dag en global flokkmentalitet der vi får inspirasjon fra hverandre. Derfor er alle interessert i det samme reisemålet den ene dagen, og i et nytt neste dag. Vi har blitt gresshopper, som speiler oss i hverandres opplevelser. Vi reiser først virtuelt og deretter i virkeligheten. Det gjør at vi eksperimenterer mye mer enn før.»

På togtur i SriLanka (bildekilde: cpt.dk)

Netthandel betyr bedre priser

På bakgrunn av de positive erfaringene med nettsalg av lengre feriereiser i Danmark åpner Check Point Travel i løpet av kort tid både i Sverige og Norge. Og her kan reisene som tilbys kun bestilles på nettet.

– Tidligere satt vi rundt bordet med kataloger og fant i fellesskap frem til den perfekte ferien. I dag kan vi tilby en lignende tjeneste digital – helt i tråd med kundenes behov. Skandinaver er komfortable med kjøp av reiser på nett – også lengre utenlandsreiser. Fordelen for kundene er at de kan bestille når de har tid og lyst. Depositum skal ikke betales før kunden har fått en endelig bekreftelse. De har 48 timers avbestillingsfrist. Og med en nettmodell kan vi holde kostnadene nede og tilby kundene en flott tur til en virkelig konkurransedyktig pris, forklarer Henrik Særmark-Thomsen.

I nettbutikken til Checkpoint Travels er Thailand det mest solgte reisemålet, etterfulgt av Bali og Cuba. Dette er som regel reiser med varighet på to uker, og med en pris på 8.000 til 25.000 danske kroner.

Fakta

  • Svenskene bruker mest penger på reiser generelt, mens dansker etterfulgt av nordmenn i prosent står for det største forbruket av nettbestilte reiser totalt.

Danmark:

  • Dansk netthandel opplevde et rekordår i 2018 da inntektene steg med 14,7 milliarder og dermed landet på 129,3 milliarder danske kroner fordelt på 197 millioner bestillinger.
  • Kjøp av reiser på nettet utgjør 33.3 milliarder DKK og har steget med seks milliarder. Beløpet fordeler seg på 15,2 millioner kjøp.
  • Den nest største kategorien er klær, sko og smykker med 19 milliarder danske kroner.
  • 65 % av alle reiser kjøpes på nettet og 35 % utenfor.
  • Over halvparten av forbrukerne (54 %) handler på nettet minst tre ganger i måneden, og nesten halvparten av dem mer enn sju ganger i måneden.
  • Mer enn hvert femte kjøp gjøres via smarttelefon, det er en dobling siden 2016.
  • Flere og flere dansker kjøper pakkereiser – det har økt fra 26 % til 30 % av de totale utgiftene til reise.

Sverige:

  • Sverige ligger klart i tet i Norden når det gjelder netthandel, og særlig kjøp av reiser.
  • Svenskene brukte 267,9 milliarder svenske kroner på netthandel og økte dermed forbruket med seks prosent sammenlignet med 2017.
  • Kjøp av reiser på nett er den største varekategorien i Sverige med en omsetning på hele 113 milliarder kroner i 2018.
  • Hver tiende svenske har kjøpt en pakkereise på nettet.

Norge:

  • Nordmenn er også glade i å reise. Faktisk står denne kategorien for 45 % av netthandelen totalt med 65 milliarder kroner.

Kilder:

FDIH – danske e-handel i 2018: Rekordåret, Nordic E-commerce 2018, European E-commerce Report 2018

Kommentarer