logo-white

Sant eller usant? KLM avdekker myter og fakta om flyturen

Blir du virkelig mer beruset av å drikke alkohol om bord et fly, og har kabinpersonalet egentlig mulighet til å arrestere passasjerer? KLM avdekker sannheten rundt syv flymyter.

Over Kleppekrossen, på vei mot landing på Stavanger-Sola (foto: ©otoerres)

Du blir raskere full når du drikker ombord et fly

Sant og usant – Trykket i kabinen er lavere enn på bakken, og dette reduserer kroppens evne til å absorbere oksygen. Dersom du drikker alkohol under flyturen vil du derfor kanskje raskere føle deg beruset – og virke mer beruset enn du ville gjort på bakken etter samme mengde alkohol. En kompliserende faktor er at luften om bord på flyet er veldig tørr, noe som gjør at du fortere kan bli dehydrert. Konsentrasjonen av alkohol i blodet er imidlertid ikke høyere enn når du befinner deg på bakken, men en god huskeregel kan være å drikke vann med hver alkoholenhet.

Servering på KLM Business Class mellom Paris og Amsterdam (foto: ©otoerres)

Dørene på flyet kan åpnes under flygning

Usant – Kabindørene kan bare åpnes om trykket inne i flyet er like høyt som trykket utenfor. Dette er ikke tilfellet når flyet er oppe i luften, ettersom lufttrykket i høy høyde ligger på et farlig lavt nivå. Derfor økes også lufttrykket i kabinen på kunstig vis. Forskjellen i lufttrykk leder altså til at dørene ikke kan åpnes – selv ikke om flyets sterkeste passasjerer skulle prøve seg.

Det finnes ingen rad 13 ombord på flyet

Sant – På KLMs fly må du lete forgjeves etter rad 13. Siden tallet 13 regnes som et ulykkestall i mange land, har KLM valgt å hoppe over denne raden. Vi er ikke overtroiske – men man kan aldri være for sikker, ikke sant?

KLM tar for seg “Du kan suges ned i toalettet på flyet” og seks andre flymyter (foto: klm.nl)

Lyn og torden øker risikoen for flyulykker

Usant – Tordenvær øker ikke risikoen for flyulykker. Vi omgår imidlertid helst storm, siden storm og den medfølgende turbulensen kan være veldig ubehagelig for passasjerene. Om lynet slår ned i flyet, kan det skade deler av systemet, men ikke nok til at flysikkerheten påvirkes.

Kabinpersonalet kan arrestere passasjerer

Sant – Kabinpersonalet har lov til å arrestere passasjerer ved anmodning fra kapteinen dersom vedkommende anses for å være en trussel mot flysikkerheten. Kapteinen må fokusere på flygningen og kan derfor ikke gjennomføre pågripelsen, men når flyet har landet er det kapteinen som har det formelle ansvaret for å overlevere vedkommende til politiet. Flyet er utstyrt med håndjern i tilfellet noen må pågripes når flyet er i luften.

KLM-tilbehør i nytt og “gammelt” design (foto: ©otoerres)

Du kan suges ned i toalettet på flyet

Usant – Selv om det kan høres slik ut når du spyler ned! Flytoalettene har et stengt vakuumsystem nær avfallstanken som suger til seg alt som ligger ovenfor hullet i tanken. Det er imidlertid ingen risiko for at passasjerer skal bli sugd ned i toalettet, siden det ikke er vakuum mellom toalettskålen og setet. Hadde det vært tilfellet, hadde det kanskje fått ubehagelige konsekvenser dersom du spylte ned før du reiste deg opp fra toalettet…

De som blir født på et fly, flyr gratis resten av livet

Usant – Dessverre må vi skuffe deg her. Det finnes et fåtall flyselskaper som har gitt gratis flyreiser resten av livet til de som har blitt født under en flyreise, men det er ekstremt uvanlig at det skjer.

Flere nyheter om KLM finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart