SAS sine bakkeansatte på Oslo-Gardermoen føler seg “lurt” av arbeidsgiveren. De skal ha godtatt lønnsfrys i flere år for å unngå at selskapet går konkurs. Nå skal de selges til konkurrenten Aviator. Nå svarer de med å kreve høyere lønn, melder Dagens Næringsliv.

– Heretter forventer vi å ha like god lønnsutvikling som i samfunnet forøvrig. Foreløpig vet vi lite om planene til Aviator, og håper på et møte med dem innen kort tid, sier Pål Gisle Andersen, som er klubbleder for Handel og Kontors­ medlemmer (HK) i SAS Ground Handling (SGH) til avisen.

SAS gjør enda et forsøk på å kvitte seg med sine bakkeansatte i Danmark, Norge og Sverige etter at Swissport trakk seg ut av den intensjonsavtalen som ble inngått i 2013.

I sommer ble det inngått en ny intensjonsavtale med Widerøe om overtakelse av bakketjenestene på 14 norske flyplasser utenom Oslo lufthavn Gardermoen. De 1500 ansatte i SGH SAS Ground Handling skal overføres til WGH-Widerøe Ground Handling. Sist uke ble det klart at SAS har inngått en intensjonsavtale med Aviator om bakketjenestene på de tre hovedflyplassene i København, Oslo og Stockholm.

Det har ført til reaksjoner fra fagforeningene. I Danmark sier 3F-leder Henrik Bay-Clausen til Fagbladet/Avisen.dk at han heller foretrekker at SAS beholder bakketjenestene i egen regi. Han stiller seg også avventende til om hvorvidt det blir noe av handelen:

– Det er godt, at en så vigtig ting som ground handling foregår i eget regi. Så bliver det også lettere at sikre SAS’ høje punktlighed. Men det er selskabets valg, og nu må vi se, om det bliver til virkelighed. Det gjorde det jo ikke med Swissport, sier Henrik Bay-Clausen.

En av årsakene til at Swissport trakk seg fra handelen skal ha vært sterk motstand fra fagforeningene til de rundt 2000 SGH-ansatte i København.

Klubbleder Pål Gisle Andersen ved SGH på Oslo lufthavn sier at det ikke er aktuelt å overta Aviators lønns- og arbeidsvilkår.

– Alle kollektivavtaler skal videreføres, og det skal forhandles om endringer i lønns- og arbeidsvilkår. Vi kommer ikke til å godta en forringelse av dagens vilkår. Det kan hende vi burde bli kompensert økonomisk for de årene lønnen har stått stille, sier han til DN.

Tidligere saker:

Kommentarer