SAS vurderer å outsource driften av samtlige kort og mellomdistansefly med 150 passasjerseter eller mindre. Dette for å sikre seg større effektivitet i produksjonen, skriver check-in.dk.
Det danske nettstedet skal ha fått tak i et internt notat fra SAS. Her står det at alle flyvninger med fly på 120 passasjerseterer eller mindre skal produseres av eksterne operatører som f. eks datterselskapene Blue 1 og Red 1 (Cimber ) , samt Jet Time og Braathens Regional.
I det samme notatet kommer det også frem en annen analyse som har fått navnet LISA. Den går ut på å outsource alle operasjoner med fly som har 150 passasjerseter og mindre – DVS 58 fly eller omtrent halvparten av dagens SAS-flåte.
Idag flyr flere eksterne operatører som Cimber, Jet Time og Braathens Regional en rekke mindre ruter for selskapet . SAS har kjøpt Cimber`s driftstillatelse og vil fra 1. april overføre sine 12 Bombardier CRJ 900 maskiner, samt flere enn 300 ansatte til selskapet som skal ha fått navnet Red1.