logo-white

SAS kan outsource kort og mellomdistanseflåten

SAS vurderer å outsource driften av samtlige kort og mellomdistansefly med 150 passasjerseter eller mindre. Dette for å sikre seg større effektivitet i produksjonen, skriver check-in.dk.

Jet Time flyr med ATR 72 turboprop for SAS på en rekke mindre ruter (Pierre BARTHE/atraircraft.com)
Jet Time flyr med ATR 72 turboprop for SAS på en rekke mindre ruter (Pierre BARTHE/atraircraft.com)

Det danske nettstedet skal ha fått tak i et internt notat fra SAS. Her står det at alle flyvninger med fly på 120 passasjerseterer eller mindre skal produseres av eksterne operatører som f. eks datterselskapene Blue 1 og Red 1 (Cimber ) , samt Jet Time og Braathens Regional.

I det samme notatet kommer det også frem en annen analyse som har fått navnet LISA. Den går ut på å outsource alle operasjoner med fly som har 150 passasjerseter og mindre – DVS 58 fly eller omtrent halvparten av dagens SAS-flåte.

Idag flyr flere eksterne operatører som Cimber, Jet Time og Braathens Regional en rekke mindre ruter for selskapet . SAS har kjøpt Cimber`s driftstillatelse og vil fra 1. april overføre sine 12 Bombardier CRJ 900 maskiner, samt flere enn 300 ansatte til selskapet som skal ha fått navnet Red1.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Fotokilde: BWH Hotels)

Velkommen til mathotellet i Steinkjer

(Foto: Eva Darron på Unsplash)

Slik finansierer du reisene dine ved å spille nettpoker

British Airways celebrates 70 years of flying to Chicago (photosource: ba.com)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(AI-generert illustrasjon)

Luftfotografi i hjemmet: En ny dimensjon av kunst og estetikk

Havila Polaris (Foto: Martin Giskegjerde/Oclin - Havila Kystruten)

Erna Solberg blir gudmor når Havila Pollux døpes i Bergen