SAS legger ned direkteruten mellom Stavanger og Houston fra den 23. oktober. Årsaken er sviktende etterspørsel i kjølvannet av nedgangen i oljeindustrien. Det var ikke lenger er tilstrekkelig grunnlag for å opprettholde nisjeruten som flys med en spesialbygget Boeing 737-700 med kun 44 seter. Flyet overflyttes nå til SAS sin hovedbase i København.

SAS sitt “Houstonfly” hadde kun business class DVS 44 seter. (©otoerres)

– Oljeruten var et resultat av en konstruktiv og kreativ produktutvikling mellom SAS og våre kjernekunder i oljeindustrien. Vi har gjort et helhjertet forsøk det siste året ved å søke muligheter for dens fortsatte eksistens i markedet. Dessverre må vi konstatere at nedgangen i oljebransjen også påvirker oss, og dette forklarer hvorfor vi flytter flyet for å forsterke tilbudet mellom København og New York, hvor markedspotensialet er vesentlig bedre nå, sier konserndirektør for kommersiell avdeling i SAS, Eivind Roald.

Les også:

Ruten til Houston betjenes for siste gang fra Stavanger den 23. oktober, og retur med ankomst i Stavanger den 24. oktober. SAS sørger for å hjelpe alle de som er booket etter disse datoer.

SAS-direktør Eivind Roald ombord i den Boeing 737-maskinen som ble brukt på Houstonruten (foto: ©otoerres)

– Jeg beklager naturligvis overfor de kunder som har været lojale til ruten, og som ikke lenger vil tilbys denne direkte muligheten, sier Eivind Roald

SAS ruster opp med en ekstra kveldsavgang til New York fra København

Med 60 000 flere seter mellom København og New York i 2016, så styrker SAS tilbudet til Skandinavias frekvente reisende. Den ekstra kveldsavgangen flys for SAS av selskapet PrivatAir.

SAS flyr fra vintertrafikkprogrammets start, i slutten av oktober, to ganger daglig til New York fra København, og bekrefter dermed sin posisjon:

– SAS er det absolutt største og mest dedikerte flyselskapet på markedet mellom Skandinavia og USA – og ikke minst til New York. Vi er glade for at vi kan tilby denne kveldsavgangen, som er særlig attraktiv for reisende som ønsker å bruke en hel dag i København eller i New York, i forkant av flyreisen, sier konserndirektør Eivind Roald.

I dag flyr SAS daglig mellom København og New York med en avgang midt på dagen. Den nye SAS-avgangen vil også gå daglig – unntatt tirsdag – kl. 18:25 fra København, og retur fra New York kl. 22:55, med gode forbindelser fra en rekke byer i Norge.

Les også: SAS introduces double daily departure to New York

SAS øker også kapasiteten med ca 20 % mellom Stavanger og København, ved å gå fra flytypen CRJ900 til Airbus 320 og 321 på flere av frekvensene.

Billettene til/fra New York er i salg fra 16. september.

Produkt og tidtabell

Ruten betjenes av PrivatAir for SAS med en Boeing 737-700, som frem til årsskiftet utelukkende vil være innredet med 44 Business-seter. Deretter modifiseres kabinen til 20 Business-seter og 66 Go-seter. Serviceopplegget er helt i tråd med SAS’ øvrige tilbud på oversjøiske ruter, dog tilbys underholdningssystemet med iPads.

  • Avgang København alle dager kl 18:25, unntatt tirsdager. Ankomst New York (EWR) kl. 21:35.
  • Avgang New York kl 22:55, unntatt tirsdager. Ankomst København kl. 12:45 (dagen etter)

Tidligere saker: 

Kommentarer