logo-white

SAS med take off til Los Angeles

Mandag den 14. mars var det take off for SAS’ første avgang mellom  Stockholm og Los Angeles. Det er SAS’ femte direkterute til USA og en del av flyselskapets langdistansesatsing. I slutten av mars åpner ruten København — Boston og i september begynner SAS å fly til Miami fra både Oslo og København. SAS’ nye langrutekabiner har fått god respons blant kundene og inkluderer blant annet nytt underholdningssystem og wifi i samtlige serviceklasser.

SAS-sjef Rickard Gustafson (foto: ©otoerres)
SAS-sjef Rickard Gustafson (foto: ©otoerres)

SAS har historie når det gjelder California. I 1954 åpnet SAS sin første rute mellom Skandinavia og Los Angeles — da som første flyselskap som noensinne krysset polarområdet. Det var mulig takket være SAS’ egen navigasjonsteknikk, som dessuten forkortet strekningen med tusen kilometer. Det tok hele fem år innen konkurrentene fulgte etter, som innebar at SAS i en lang periode var svært betydningsfulle, ikke minst for filmindustrien som pendlet mellom USA og Europa.

— Det er stort å få være med å gjenintrodusere vår historiske rute til Los Angeles. Med oppstarten av daglige avganger på strekningen Stockholm — Los Angeles kobler vi nå igjen sammen to dynamiske og innovative regioner i verden, sier Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.

Les også: Flygtrafiken till USA slår nya rekord

Satsingen SAS gjør på langdistanseflåten innebærer blant annet helt nye kabiner. Åtte fly er blitt bygget om, og to helt nye fly ble tatt inn i flåten høsten 2015. I den nye kabinen er materialer og farger valgt ut for å skape en rolig og innbydende atmosfære. Setene i SAS Go og SAS Plus er utformet med god lagringsplass som skaper ekstra plass. I SAS Business har alle seter direkte tilgang til midtgangen og stoler som kan legges helt ned til sengeliggende posisjon. Sengene i Business er kledd med sengetøy fra Hästens. I hele kabinen finnes også et nytt underholdningssystem med HD-skjermer samt trådløs internett.

Les også: SAS sin nye langdistansekabin

— SAS har sannsynligvis den beste Business-klassen som akkurat nå tilbys mellom Europa og USA. Kundene er svært fornøyde med alt fra setene og underholdningen til wifi og design, og det nye serveice konseptet har fått bra mottakelse og god kritikk. Vi er glad for at satsingene våre lykkes, som blant annet har vist seg gjennom at SAS nylig ble kåret til Beste Intercont selskap under reiselivsbransjens oscarutdeling, sier Rickard Gustafson.

Les mer om SAS sin nye langdistansekabin HER 

SAS har i dag langdistanseflygninger fra Skandinavia til New York, Washington DC, Chicago, San Francisco, Beijing, Shanghai, Tokyo og Hong Kong. Senere i 2016 åpner SAS nye linjer fra Skandinavia til Boston og Miami.

Tidtabell Arlanda — Los Angeles

  • Avreise alle dager i uken fra Arlanda med SK939 kl. 09:50 med ankomst i Los Angeles kl 12:15.
  • Avreise alle dager i uken fra Los Angeles med SK940 kl 14:15 med ankomst på Arlanda kl 10:00.

Fakta om SAS sine nye langdistansekabiner

SAS Go

  • Setekonfigurasjon: 2-4-2 Pitch: 31″/32″ (distanse til sete foran, fra hode-støtte til hode-støtte)
  • On demand-underholdningssystem med 9″ HD-skjermer
  • Ett strømuttak per setepar pluss individuell USB-uttak

SAS Plus

  • Setekonfigurasjon: 2-3-2 Pitch: 38″ (distanse til setet foran, fra hode-støtte til hode-støtte)
  • On demand-underholdningssystem med 12″ HD-skjermer
  • Individuelle strømuttak og USB-uttak

SAS Business

  • Setekonfigurasjon: 1-2-1 Direkte tilgang til midtgangen fra alle seter
  • Ekstra brede seter (23″/24″ bredde mellom armlene)
  • Helt flate seter, minimumslengde 196 cm
  • Stol med massasjefunksjon
  • On demand-underholdningssystem med 15″ HD-skjermer
  • Individuelle strømuttak og USB-uttak
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i taxfree i Norge

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart

(Illustrasjonfoto OFV/Bo A. Bergan)

Norge vs. Europa: Laveste snitthastighet mellom storbyene