Torsdag den 19. september ble SAS nye livery vist frem på selskapets første langdistansefly av typen Airbus A 350 XWB. Presentasjonen fant sted på København-Kastrup.

For første gang på 21 år oppdaterer SAS den visuelle identiteten og avslører et nytt design for flyenes utseende.(Bilde: SAS AB)

Ved siden av en omfattende flåtefornyelse presenterer SAS nå en moderne og ny oppdatering av flyenes utvendige design. I 2015 ble det innført et nytt interiør i SAS-kabinene som en del av et oppgradert konsept, og det nye designet på eksteriøret fullfører ambisjonen om et helhetlig visuelt uttrykk.

(Bilde: SAS AB)

– Ny utforming av eksteriøret er et visuelt uttrykk for fremtidens SAS. Men det er også en fortsettelse og bekreftelse på en lang og stolt historie som handler om å utvikle og fremme skandinavisk design og kultur. Reisende fra Skandinavia vil kjenne igjen hvor de stammer fra, samtidig som at globale reisende ser og møter følelsen av det nordiske, sier Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.

Det nye designet er en moderne fortolkning av klassisk skandinavisk design, og markerer et SAS som går inn i fremtiden med markedets mest drivstoffeffektive fly, Airbus 350 og Airbus 320neo. (Bilde: SAS AB)

Kundeanalyser viser at mange reisende er stolte av å være en del av SAS-familien, og at den unike blå fargen, som har blitt SAS’ signatur, sammen med logoen er blant de sterkeste elementene når reisende fremhever sine følelser for varemerket SAS. Det er i denne ånden det nye utseendet favner dette unike forholdet ved å føre den blå fargen på halen lenger ned på flykroppen og ved å tilføye en ny, stor SAS-logo i sølv foran på flyet.

– Avgjørende for et vellykket forhold til våre reisende er når tusenvis av SAS’ medarbeidere gir passasjerene førsteklasses reiseopplevelser og service hver dag. Det er våre medarbeidere som er ansiktet på vår merkevare, og deres engasjement er vesentlig i den fremtidige konkurransen hvor målet om en mer bærekraftig flytransport står sentralt, sier Rickard Gustafson.

(Bilde: SAS AB)

Utrullingen av det nye SAS-designet vil følge det normale vedlikeholdsprogrammet på flyene, noe som betyr at den eksisterende flåten vil bli oppdatert med det nye utseendet i henhold til den planlagte rotasjonen hvor flyene males om hvert 5-6. år. Alle SAS-fly vil få det nye utseendet innen 2024.

Halen på SAS Airbus A 350 XWB (Bilde: SAS AB)

SAS har valgt en avansert maling levert av AkzoNobel, som innebærer at det skal påføres færre lag farger. Dette reduserer vekten av flyet betydelig noe som igjen betyr drivstoffbesparelser samt redusert CO2-utslipp. Videre inneholder malingen også færre giftstoffer enn konvensjonelle malingssystemer, mens den økte holdbarheten gir lengre intervaller mellom hver malebehandling.

De nye Airbus A350 og A320neo – markedets mest moderne og drivstoffeffektive fly – vil være blant de første som får det nye utseendet. Som en del av modernisering av kort- og langdistanseflåten, vil SAS få nye Airbus A320neo (80), Airbus A330 Enhanced (5), Airbus A350 (8) og Airbus A321LR (3) fly før slutten av 2023. 

SAS nye livery ble presentert torsdag 19. september 2019 på København-Kastrup (Bilde: SAS AB)

Det nye SAS-eksteriøret omfatter flere oppdateringer, blant annet: 

  •  Den tidligere grå fargen på skroget har blitt oppdatert til en friskere nyanse av grått.
  •  En stor, stolt og selvsikker SAS-logo i en sølvgrå nyanse er plassert foran på flyet.
  •  Analyse og tilbakemeldinger fra kunder viste at den unike blåfargen til SAS er en sterkt identitetsskapende faktor blant SAS reisende. Det nye SAS-eksteriøret favner dette unike forholdet mellom SAS og riktige reisende ved å styrke og utvide den blå fargen på halen lenger ned på flykroppen.
  •  De tidligere røde motorene har nå blitt sølvgrå og pyntet med SAS blå kroner for å harmonisere med SAS eksisterende, visuelle identitet og samtidig knytte forbindelsen til SAS’ blått for SAS’ riktige reisende.
  •  Ordet “Scandinavian” er fortsatt plassert på motorene, men det er nå i mørkegrått, for å gi tilstrekkelig kontrast til den lysegrå sølvfargen på skroget og spille sammen med SAS interiørfargeskjema. Ordet “Scandinavian” har også stort sett alltid vært plassert under flyet på buken som et symbol på SAS’ skandinaviske arv og for klar visuell identifisering fra bakken. Den skandinaviske arven ses også vist i de tre skandinaviske flaggene som har blitt oppdatert på en moderne og elegant måte.

Utforsk det nye designet HER (ekstern lenke)

(Bilde: SAS AB)

Kommentarer