logo-white

SAS-piloter i Parat varsler søksmål

SAS-pilotene i Parat mener SAS bryter inngåtte avtaler ved å sette ut deler av produksjon til andre flyselskap. Leder for SAS-pilotene, Jan Levi Skogvang, mener SAS også bryter inngåtte avtaler når de oppretter datterselskaper for å organisere seg bort fra dagens ansatte i selskapet.

Airbus A320neo - SAS - Stavanger lufthavn Sola
SAS-piloter organisert i Parat varsler søksmål mot flyselskapet (foto: ©otoerres)

Pilotene har en avtale med SAS, der det er en grense på 13 prosent av selskapets produksjon som kan settes ut til andre flyselskap. 87 prosent av SAS flygningene må med andre ord, utføres med SAS ‘egne fly og ansatte.

– Våre beregninger viser at SAS nå setter ut en vesentlig, og mye større del av flygningene til andre, nyopprettede flyselskap. Det var aldri hensikten. Det fører til at våre oppsagte SAS kollegaer ikke får jobben sin tilbake. Dette mener vi er moralsk helt forkastelig og totalt uakseptabelt, sier Jan Levi Skogvang.

SAS forsøk på å organisere seg bort fra inngåtte avtaler

Pilot-lederen mener også at etableringen av datterselskapene, SAS Connect og SAS Link, berøre den samme avtalen mellom partene.

– SAS forsøker å organisere seg bort fra inngåtte avtaler og gjennom dette kvitte seg med dagens ansatte. SAS mener de fritt kan opprette så mange flyselskap de ønsker, uten at dette berører dagens SAS-avtaler. Dette mener vi både er umoralsk og er et brudd på inngåtte avtaler, sier Skogvang.

Parat-advokat Christen Horn Johannessen bekrefter at det nå er sendt varsel om søksmål til SAS.

– Vi mener det er SAS som konsortium som selger billettene til alle flygningene. Alt billettsalg gjort av SAS Konsortiet har da også en forbindelse til de avtaler som er inngått med våre medlemmer. SAS Konsortiet er derfor bundet og begrenset av disse avtalene, sier Horn Johannessen.

En kamp for alle SAS-ansatte

Leder for kabinansatte i SAS, Martinus Røkkum, støtter sine kolleger i cockpit fullt ut.

– Denne kampen gjelder i like stor grad oss kabinansatte og alle andre ansatte i SAS. Er det SAS som utfører egen produksjon har vi jobb, er det andre innleide flyselskap som flyr for SAS har vi ikke jobb. Saken som nå utkjempes er viktig for alle SAS-ansatte, uavhengig av hvilken forening de er organisert i og uavhengig av hvilken jobb de i dag utfører, sier Røkkum.

Les også: YS kritisk til utviklingen i luftfarten (oktober 2021) LO: – SAS-ansatte må få jobbene sine tilbake  (oktober 2021) – SAS sparker 1600 i Danmark (juni 2020) – Annenhver SAS-ansatt risikerer oppsigelse (april 2020) – Kommentar på SAS storvarsel: Nu krävs statligt engagemang för den internationella tillgängligheten (april 2020)

Flere relaterte nyheter og artikler finner du HERHERHERHERHERHER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen

(Bildekilde: Amadeus)

Bærekraftig drivstoff – hvilken rolle spiller det for avkarboniseringen av luftfarten?

Seks  av ti båtskader i fjor var havarier. Nå starter en ny båtsesong (Fotokilde: Frende forsikring)

Påsken er sesongstart på sjøen: Båtskader for 660 millioner i fjor

(Photo by Mark König on Unsplash)

Hvor drar nordmenn på gamblingferie?