Rundt 2.8 millioner passasjerer fløy med SAS i august. Det er 110.000 eller 4.3 prosent flere enn samme måned året før og ny månedsrekord for august.

SAS Airbus A 320 family på Aalborg lufthavn i Danmark
(©otoerres)

Totalt 2.77 millioner reise med SAS sine rute og charterfly i august 2018. Det er 4.3 prosent flere enn samme måned året før. Kabinfaktoren steg med 0.1 p.p. til 79.8 prosent. Størst økning var det på de europeiske rutene med nærmere åtte prosent. Målt i betalte setekilometer (RPK) økte trafikken med fem prosent, mens den tilbudte setekapasiteten – målt i ASK, var 5.2 prosent høyere enn i august 2017.

– Vi är glada att fler resenärer valde att resa med SAS än någon tidigare augustimånad. Efter en intensiv högsäsong där vi erbjudit fler stolar än någonsin på våra säsongsbaserade linjer, ser vi nu fram emot att åter utöka kapaciteten på våra året runt-linjer inom Skandinavien och Europa, skriver SAS-sjef Rickard Gustafson i en pressemelding.

Rickard Gustafson (©Fotograf Peter Knutson)

SAS fraktet totalt 2.57 millioner med sine rutefly i august. Det var 5.1 prosent flere enn samme måned året før. Kabinfaktoren økte med 0.7 p.p. til 78.8 prosent. Passasjertrafikken målt i RPK økte med 6.4 prosent, mens ASK var 5.4 prosent høyere enn i august 2017.

Målt i RPK var det på størst økning de europeiske og intraskandinaviske rutene med 7.8 prosent. Deretter fulgte de interkontinentale rutene med 5.8 prosent og innenriksrutene i Danmark, Norge og Sverige med 3.3 prosent.

SAS fraktet 192.000 passasjerer med sine charterfly, noe som gir en nedgang på 5.1 prosent i forhold til august 2017. Her falt kabinfaktoren med hele 5.1 p.p. til 88.4 prosent, mens trafikken målt i RPK falt med 4.2 prosent. Den tilbudte kapasiteten (ASK) var 3.3 prosent høyere enn samme måned i fjor.

Den nominelle yielden* og PASK** steg med fire respektive fem prosent under august 2018 sammenlignet med august 2017.

*  Yielden defineres som passasjerinntekter dividert med betalte passasjerkilometer, RPK, eksklusive charter.
** PASK defineres som passasjerinntekter dividert med tilbudte setekilometer, ASK, eksklusive charter.

Les flere relaterte saker HER og flere saker om SAS HER 

Dfly.no`s Twitterkonto  og Facebooksider finder du HER og HER

Kommentarer