logo-white

SAS tegner avtale med Statoil for faste flygninger på biodrivstoff

(bilde: ©otoerres)
(bilde: ©otoerres)

SAS, Lufthansa Group og KLM har tegnet avtale med Statoil Aviation for fast leveranse av biodrivstoff på Oslo lufthavn. Etter at SAS var først i luften både i Norge og Sverige med innblandet biofuel for vel en uke siden, så markerer SAS med denne avtalen at selskapet tar samfunnsansvar med lavere klimapåvirkende utslipp.

Tanking av SAS-fly på Oslo lufthavn (osl.no)
Tanking av SAS-fly på Oslo lufthavn (osl.no)

Statoil Aviation vil gjennom avtalen som er inngått med Avinor og de nevnte flyselskaper, levere 2,5 millioner liter biodrivstoff til tankanlegget på Oslo lufthavn. Dette utgjør cirka 3 000 flygninger mellom Oslo og Bergen med 50 % innblanding av biodrivstoff, og gjør OSL til første flyplass i verden som tilbyr faste leveranser av biodrivstoff som en del av den daglige operative driften fra mars 2015.

— SAS har jobbet i over ti år med å påskynde kommersialiseringen av fornybart drivstoff, så dette er et viktig steg over til konkret handling på ferden mot bærekraftig luftfart, sier SAS sin konsernsjef  Rickard Gustafson.

SAS-sjef Rickard Gustafson (foto: ©otoerres)
SAS-sjef Rickard Gustafson (foto: ©otoerres)

SAS har gjennom en kontinuerlig fornyelse av flyflåten, og et omfattende miljøeffektiviseringsarbeid i luften og på bakken, redusert det totale CO2 utslippet fra flyselskapet med ca 13 % siden 2005. I samme periode har produksjonen økt betydelig. SAS er også det første og eneste selskapet i Skandinavia som kun har next generation jetfly i sin flåte. Fra neste år kommer på løpende bånd de mest drivstoffgjerrige flyene på kort- og langdistanse: Airbus 330 enhanced, Airbus 320 neo, og deretter Airbus 350 extra wide body.

— Når vi investerer i nyeste teknologi i luften så bidrar det til å redusere miljøskadelige utslipp, men skal vi raskere og langt mer markant redusere flyets negative påvirkning på miljøet, så er leveranse av bio-fuel den viktigste biten å få på plass, sier Rickard Gustafson

SAS har ambisjon om å bruke syntetisk drivstoff stadig mer regelmessig i årene fremover, med forventning om at bio-fuel om ikke så alt for lenge kommer til å bli konkurransedyktig i forhold til fossilt alternativ. For å få dette til så kreves det også en helhetlig miljø- og avgiftspolitikk fra myndighetene, som tar hensyn til at luftfarten er kollektivtransport i en internasjonal tøff konkurranse med små økonomiske marginer.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen

(Bildekilde: Amadeus)

Bærekraftig drivstoff – hvilken rolle spiller det for avkarboniseringen av luftfarten?

Seks  av ti båtskader i fjor var havarier. Nå starter en ny båtsesong (Fotokilde: Frende forsikring)

Påsken er sesongstart på sjøen: Båtskader for 660 millioner i fjor

(Photo by Mark König on Unsplash)

Hvor drar nordmenn på gamblingferie?