Klokken 21.56  lørdag  kveld tok siste fly av fra Moss lufthavn Rygge. Det  var Ryanairs rute FR8591 som satte kursen for  Wroclaw i Polen. Siste ankommende passasjerfly var Ryanairs rute FR8518 fra Palma de Mallorca. Det skulle ha landet klokken 23.30, men kom ikke før klokken 00.26 søndag  30. oktober.  Da var det slutt Østfoldflyplassen og de 500 ansatte står uten jobb fra den 1. november. 

Ryanair og Norwegian på Moss lufthavn Rygge (otoerres)

Ryanair og Norwegian på Moss lufthavn Rygge (otoerres)

Lørdag 29. oktober var det slutt for Moss lufthavn Rygge eller Rygge sivile lufthavn som eierselskapet heter. Den omstridte og utskjelte flyspassasjeravgiften (også kalt flyseteavgiften, miljøskatt mm.) førte til at Ryanair sa opp sin baseavtale med Østfoldflyplassen.

Flyplasselskapet valgte derfor å legge ned driften fra og med lørdag 29. oktober – ni år og 12 dager etter at første rutefly (Norwegian) tok av fra Rygge med kurs for Gran Canaria.

Les også: 

Norwegian og Widerøe var de første flyselskapene som startet ruteflyvninger fra Rygge. Da første årene fløy Norwegian en rekke innenlandske destinasjoner (Bergen, Stavanger og Trondheim) og flere utenriksruter, mens Widerøe opererte én rute til København.

Widerøe trakk seg ut etter relativt kort tid. Det samme gjorde svenske City Airline, som opererte en rute til Stavanger,  mens Norwegian fløy på Rygge også etter at Ryanair etablerte sin base på flyplassen. I 2012  forsøkte danske DAT seg med flere innenriksruter (Bergen, Stavanger og Trondheim), med  trakk seg ut før året var omme.

 Michael O`Leary (foto: ©otoerres)

Michael O`Leary (foto: ©otoerres)

Moss lufthavn Rygge fikk en formidabel vekst da Ryanair etablerte base på flyplassen. Passasjerantallet steg til nesten to millioner per år og Ryanairsjef Michael O`Leary utnevnte flyplassen  til Europas mest fremgangsrike under en pressekonferanse i Oslo høsten 2010.

Les også: Ryanair legger ned alt på Rygge og starter Gardermoen – Stansted

Det ble i statsbudsjettet for 2016 foreslått en “flypassasjeravgift” på 80 kroner pluss moms fra 1. april 2016. Denne ble vedtatt på rekordtid og etter noe politisk  “om og men” innført fra den 1. juni 2016. Styret i selskapet Rygge sivile lufthavn AS valgte derfor å legge ned driften fra den 1. november 2016. Rundt 500 ansatte mister jobbene sine som følge av nedleggelsen.

Les også: NAV åpner eget kontor på Moss lufthavn Rygge

Høsten 2016 dukket det opp en nytt selskap – Rygge Airport AS, som ønsker å fortsette den sivile flyplassdriften på Rygge. Selskapet er i startfasen og vil  tidligst kunne gjenåpne flyplassen fra den 1. april 2017 – dersom alle brikker faller på plass innen den tid.

Les også:

Les tidligere saker om flyseteavgiften HER og HER 

 

 

Kommentarer