logo-white

Sjekk værmeldingen før du velger dekk for høstferien

Det kan være vanskelig å vite hvilke dekk som gir deg størst trygghet på veien i høstferien. Alt er avhengig av været og kjøreforholdene der du skal. Derfor bør du sjekke værmeldingen før du velger dekk, lyder rådet fra NAF.

Bilkjøring - vannplaning - våte høstveier - NAF
Om høsten er det ekstra viktig å ha dekk med godt mønster fordi muligheten for vannplaning er stor. (Foto: NAF)

Er det meldt snø dit du skal i høstferien, må du ta deg tid til å legge om til vinterdekk.

– Det skjer hvert eneste år når den første snøen kommer, biler med sommerdekk som mister veigrepet og havner i grøfta. Eneste måte å være på den trygge siden når snøen legger seg er å få på vinterdekkene, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF.

Fare for vannplaning

Men ikke legg om til vinterdekk før høstferien på autopilot eller bare for å være på den sikre siden. Vinterdekk gir nemlig dårligere veigrep og dermed mindre trygghet på regnvåte høstveier.

– Vårt beste råd er å sjekke værmelding og kjøreforholdene der du skal. Er det meldt snø bør du skifte til vinterdekk. Er det meldt mye regn og typisk høstvåte veier, er det lettere å vannplane og miste kontrollen med vinterdekk. Vinterdekk drenerer bort vannet dårligere enn sommerdekk, sier Ryste.  

 – I tillegg gjelder selvfølgelig rådet om å avpasse farten etter kjøreforholdene. Både ved snø og regnvåte veier er den beste og enkleste måten å unngå at du mister kontrollen å senke farten, sier Ryste.

Pass på mønsterdybden

Også med sommerdekk på, er det en ting du bør sjekke ekstra nøye når høstregnet kommer. 

– Forskjellen på nye og utslitte dekk er enorm. Jo mindre mønsterdybde, desto større sjanse for vannplaning og at du mister kontrollen på både bremsing og styring. Vi anbefaler ingen å kjøre med dekk som kun har 1,6 millimeter mønsterdybde, som er minstekravet på sommerdekk, sier Ryste. 

Kvaliteten på dekkene betyr også mye for bremselengden på bilen. I mai foretok NAFs medlemsmagasin Motor en test med nye kontra slitte sommerdekk og resultatet ble nærmere 100 meter forskjell i bremselengde.

Vann inn i bilen

Moderne biler er stappet med elektronikk. Ødelegges elektronikken er det dyrt å reparere. Det er ikke så veldig dypt vann som skal til før du kan får problemer. En vanlig personbil bør ikke kjøres i vann som er over 20 centimeter dypt, mens en SUV kan tåle en dybde på om lag 35 centimeter.

– Når vannet ligger over veien, er det lurt å tenke seg om. Er du i tvil om hvor dypt vannet er, ikke kjør gjennom vanndammen, sier Ryste.

– Kommer det vann inn i bilen gjennom dørterskelen, er det viktig å få det vekk og tørke bilen så fort som mulig. Det ligger elektroniske styreenheter og annen elektronikk i bunnen av bilen som du bør unngå å få vann på, opplyser Ryste.

Flere relaterte saker finner du HER, HER, HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(fotokilde: goturkiye.com)

Utenfor allfarvei i Tyrkia: Dra på roadtrip langs Antalyakysten

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen

(Bildekilde: Amadeus)

Bærekraftig drivstoff – hvilken rolle spiller det for avkarboniseringen av luftfarten?

Seks  av ti båtskader i fjor var havarier. Nå starter en ny båtsesong (Fotokilde: Frende forsikring)

Påsken er sesongstart på sjøen: Båtskader for 660 millioner i fjor