A6-EDA, Emirates aller første A 380, er tatt ut av trafikk, pensjonert og skal nå dekonstrueres. Mest mulig av den store flymaskinen skal nå oppsirkuleres og resirkuleres. Målet er en drastisk reduksjon i det som blir kassert fra flyet. Jobben skal utføres av Falcon Aircraft Recycling som har base i De forente arabiske emirater (FAE).
Hele den store prosessen ved å resirkulere og gjenbruke materialer vil i sin helhet foregå i FAE, flyselskapets hjemmebase, noe som også vil bidra til å redusere miljøpåvirkningen.
Det er en økende trend at fly som pensjoneres og settes på bakken for godt, blir flydd til avsidesliggende steder hvor deler som kan brukes igjen blir demontert, men hvor de deretter blir stående. Tradisjonelle prosjekter for å resirkulere fokuserer på å gjenbruke bare verdifulle komponenter, noe som fører til at store deler av flyet og materialene blir kassert eller forlatt til å bare forfalle. Det er også en del fly-deler som kan være vanskelig å resirkulere eller kaste. For eksempel brannhemmende tekstiler og kompositt-materialer.
– Vi er glade for vårt partnerskap med Falcon Aircraft Recycling på dette enestående prosjektet. Gjennom dette initiativet kan våre kunder og fans ta hjem en del av luftfarts-historien, på samme tid som vi unngår å kaste verdifulle materialer. I tillegg støtter det veldedighets-initiativet vår Emirates Airline Foundation. Dette er en elegant og passende pensjonist-løsning for dette ikoniske flyet og vårt flaggskip, sier Tim Clark, President Emirates airline.
Andrew Tonks, Direktør i Falcon Aircraft Recycling følger opp:
– Dette er det mest ambisiøse prosjektet vårt så langt, og det er første gang dekonstruksjon av en A380 skjer utenfor Europa. Omtrent 190 tonn med ulike metaller, plast, karbonfiber-kompositter og andre materialer vil bli fjernet fra flyet og sendt videre for resirkulering eller gjenbruk via vårt oppsirkulerings-program Wings Craft. Dette programmet vil fullt og helt bli levert i De forente arabiske emirater, og sikre at det aller meste av flyet vil få et nytt liv. Teamene våre jobber nå med å ta flyet fra hverandre, samt konseptet for den første leveransen av unike oppsirkulerte produkter. Vi ser frem til å avsløre mer informasjon rundt produktene snart.
A6-EDA, den første A380 som ble levert til Emirates, ble tatt ut av tjeneste etter sin siste kommersielle flyvning og tatt til flyselskapets Engineering Centre. Der ble motorer, landingsutstyr og andre styringskomponenter demontert av Emirates egne ingeniører. Flyet ble deretter avregistrert og overlevert til Falcon Aircraft Recycling som begynte prosessen med å demontere flyet.
Wings Craft, også et selskap basert i FAE, spesialiserer seg på å produsere møbler og produkter fra materialer hentet fra fly. De jobber sammen med Falcon Aircraft Recycling for å designe og produsere unike samleobjekter og produkter fra materialene og delene som blir tatt ut av flyet. Disse blir lansert i faser de neste månedene. En del av overskuddet fra salget vil gå til Emirates Airline Foundation.
Emirates første A380 som tidligere fløy under A6-EDA ble pensjonert etter en strålende tjeneste.
Her er noen av høydepunktene fra dette flyets karriere:
- Levert fra Airbus’ lokasjon i Hamburg 28. juli 2008
- Første kommersielle flyvning gikk fra Dubai til New York JFK, 1. august 2008
- Siste kommersielle flyvning ble Singapore til Dubai, 8. mars 2020
- Totalt antall flyvninger: 6319
- Antall flyplasser den har besøkt: 62
Nettsidene til Falcon Aircraft Recykling finner du HER
Les mer om Emirates herLes flere nyheter og artikler om Emirates HER
Les også: To første A 380 til “høggern” (mai 2019)