SkiStar fikk i første halvår 2018-19 et resultat etter skatt som ligger 87 millioner SEK over samme periode året før. – Fortsatt stor interesse for alpin skikjøring er forklaringen til at SkiStar presenterer det beste halvårsresultatet i sin historie, sier konsernsjef Mats Årjes.

Påskesol i Trysil . (Foto: Ola Matsson)

I kvartalet, som blant annet omfatter jul og nyttår samt store deler av vinterferieukene, har antall skidager økt med en prosent sammenlignet med tilsvarende periode sist år. Så vel jule- og nyttårsperioden som vinterferieukene har gitt nye besøks- og salgsrekorder.

Kvartalet ble avsluttet med en total omsetningsvekst, inklusive eksploatering, på elleve prosent.

Denne sesongen har kun en påskeuke, uke 16. I fjor hadde vi to tidlige påskeuker, uke 13 og 14. Det gjør at det er en annen bookingsituasjon (via SkiStars losjiformidling) for den gjenværende delen av sesongen som er sju prosent lavere enn ved tilsvarende tidspunkt i fjor. Den sene påsken gjør naturligvis også at det bookes senere, hvilket påvirker sammenligningen av tallene.

SkiStar ser fortsatt en god etterspørsel etter tomter, leiligheter og Vacation Club-andeler på sine destinasjoner. Kvartalets gevinst fra utbyggingsprosjekter og eksploatering er på 41 millioner SEK, hvilket er 36 millioner SEK høyere enn andre kvartal i fjor.

Akkumulert så er SkiStars gevinster på 143 millioner SEK. Selskapet står fast ved prognosen på at gevinstene fra deres eksploateringer øker i inneværende forretningsår.

I denne perioden har også alpin-VM i Åre gått av stabelen. Skistar er glade for at alle konkurransegrener ble gjennomført som planlagt og de er fornøyde med hva tittelsponsoratet ga dem.

Trafikken til skistar.com fra utlandet har økt i perioden. I et potensielt vekstmarked som Storbritannia er det f.eks. sett en økning i trafikk til skistar.com med 70 prosent.

Engasjementet i SkiStars kundeklubb, MySkiStar, fortsetter å øke. Antall registrerte medlemmer er nå over 863 000, en økning på 15 prosent sammenlignet med i fjor. SkiStar fikk en god tilbakemelding på sin digitale satsing da de i midten av mars ble valgt til Sveriges beste site i IDG Topp 100, en årlig liste over Sveriges beste nettsteder.

Med et sterkt første halvår i ryggen er fokus ikke bare å sluttføre årets sesong, men også å starte opp arbeidet for 2019/20.

SkiStar vil fortsette å investere i Trysil og Sälen som en effekt av byggingen av Scandinavians Mountains Airport, som selskapet er deleier i. Tidsplanen, at de første flyene skal kunne lande i desember 2019, ligger fortsatt fast. Akkurat som med VM i Åre er flyplassen en del av strategien for å hente nye utenlandske gjester til deres destinasjoner.

Halvårsrapport

september 2018 – februar 2019

Andre kvartal

  • Nettoomsetningen for andre kvartal økte med 141 MSEK, 11 prosent, til 1 431 MSEK (1 290) sammenlignet  med foregående år.
  • Resultat etter skatt for andre kvartal økte med 53 MSEK, 11 prosent, til 555 MSEK (502) sammenlignet med foregående år.
  • Resultat per aksje for og etter uttynning endte på 6:95 SEK (6:28), en økning på 11 prosent.

Første halvår

  • Nettoomsetningen for første halvår økte med 192 MSEK, 13 prosent, til 1 628 MSEK (1 436) sammenlignet med foregående år.
  • Resultat etter skatt for første halvår økte med 87 MSEK, 27 prosent, til 410 MSEK (323) sammenlignet med foregående år.
  • Resultat per aksje før og etter uttynning endte på 5:22 SEK (4:08), en økning på 28 prosent.

Flere saker om SkiStar finner du HER

Flere B2B nyheter finner du HER og HER

Les også: Norske B2B-arrangementer 2019