logo-white

Kjemper mot tyske giganter: Og de nominerte er: BMW, Mercedes, Dr. Oetker og Skrei!

– Dette er Davids kamp mot Goliat. Jeg er kjempestolt over at norsk skrei er i konkurranse med noen av Tysklands sterkeste merkevarer, nominerte som ett av åtte andre bidrag i klassen «New New» under EFF IE-utdelingen i Frankfurt 5. november, sier fiskeriutsending Kristin Pettersen.

Slagsiden tyder på god fangst. Skreifiske i Austnesfjorden i Lofoten (foto: ©otoerres)

Fredag kveld deles EFFIE-prisene ut, en prisutdeling som startet i 1981. Og aldri tidligere har en norsk merkevare vært med i konkurransen. Juryen består i år av 22 eksperter fra bedrifter, vitenskap, analyse- og markedsbyråer, og det er knyttet store forventninger på skreiens vegne i årets prisutdeling.

– Skrei kjemper med eliten om en pris for mest effektiv bruk av markedsføringsmidler. EFFIE er en prestisjetung markedsføringskonkurranse og vi er stolte over at Skrei er nominert i den tyske finalen, sier Sjømatrådets fiskeriutsending i Tyskland, Kristin Pettersen.

Kristin Pettersen (seafood.no)

Kategorien nye produkter

Skrei er nominert i kategorien «nye produkter» sammen med sju av de største merkevarene i Tyskland. Skreien er ikke i nærheten av å ha deres markedsbudsjett.

– Skrei har et budsjett per år på 250.000 Euro (2.25 millioner kroner), Dr. Oetker brukte 135.9 mill på sin Pizzaburger, Mercedes 126 mill på sin lansering, så her kjemper skreien seg frem blant de store. Det er med andre ord David mot Goliat, sier Pettersen.

Klassikeren “Skreimølje” er Lofotens “nasjonalrett”. Den består av skreifilet, lever og rogn sammen med hakket løk og poteter (foto: ©otoerres)

Stolt av kvalitetsmerket

– Vi synes selvsagt det er artig at den ydmyke skreien fra Norge er i selskap med de tyske gigantene. Dette er et bevis på at jobben som gjøres rundt om i kyst-Norge gir resultater. Næringen har sammen bygget opp kvalitetsmerket Skrei og alle bør være stolte av den posisjonen skreien nå har i Tyskland, sier Pettersen.

Norges sjømatråd har de siste årene jobbet målrettet for å promotere skreien i Tyskland. Deres egne tall viser at så å si ingen i Tyskland viste hva skrei var i 2010. I dag vet rundt 30 millioner innbyggere at skrei er en fisk. Mange har fått med seg at kvalitetsfisken kommer fra Norge og at skrei-sesongen er kort.

Hver krone gir gevinst

– Det er tall som dette som gjør at skreien blir nominert til priser i Tyskland. Hver investerte krone for skreien har gitt gevinst og det legger juryen vekt på, sier Pettersen, som er svært spent dagen før dagen. Samtidig som hun gleder seg til neste skreisesong.

– For skreisesongen 2016 er én ting allerede klart — vi skal fortsette som før og fortelle skreiens fantastiske historie. Vi vet av erfaring at det gir gode resultater!

Alle de nominerte i klassen «New New»:
  • BMW i — «Erster einer neuen Zeit»
  • Mercedes-Benz — «Mercedes-Benz V-Klasse»
  • Dr. Oetker Pizzaburger — «Dr. Oetker Pizzaburger — Fingerfood für Fäuste»
  • Mövenpick frozen Yogurt — «Unbeschwerter Genuss»
  • Norge (Norges sjømatråd) — «Vom Nobody zum Star: der Skrei»
  • Rügenwalder Mühle — «Eine Gesellschaft ändert sich. Eine Marke ändert sich. Rügenwalder Mühle jetzt auch vegetarisch»
  • Deutsche Telekom — «MagentaEINS Launchkampagne»
  • Zalando — «#WhereverYouAre»
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Padling er populært, her fra Sørenga i Oslo (Foto: Marius Dalseg/DNT)

Slik blir det påskestemning der du er

(kilde: travelmarket.dk)

Dansk Flyprisindex – Uge 16 2024

(fotokilde: goturkiye.com)

Utenfor allfarvei i Tyrkia: Dra på roadtrip langs Antalyakysten

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen