95 prosent av alle nordmenn* har tilgang på en smarttelefon, og vi bruker den mye – bortsett fra når vi klikker «Bestill» på valg av ferie, da feiger vi ut.

HomeAway.no - reisebestilling - Smartphone - online
En fersk undersøkelse fra ferieboligutleieren HomeAway, viser at selv om mange av oss bruker smarttelefonen til ferieresearch, er det kun 17 prosent av oss som til slutt klikker «Bestill» på mobile enheter, mens 44 prosent oppgir at de benytter PC til å bestille ferien. (Foto: Daniel Korpai)

Undersøkelsen fra HomeAway viser at det er forskjell på bestillingsvanene rundt om i landet. Hver femte vestlending bruker mobile enheter når de skal bestille ferie, i motsetning til trøndere hvor bare 15 prosent sier det samme.

– Feriehus er den perfekte og foretrukne feriemåte for familier. Og for å sørge for at alle i familien får den ferien de ønsker, er det viktig at alle involveres. Inntil nå var det vanlig at familien måtte samles rundt PC´en når man skal foreta bestillingen, sier Aye Helsig, Regional Director Northern Europe i HomeAway.

– Vi i HomeAway ønsker å gi våre kunder verktøy som gjør det enklere å booke en familieferie og gi alle familiemedlemmer en stemme. Derfor opprettet vi «Reisetavler» som gjør bestilling av familieferie på mobile enheter til en hyggelig opplevelse for hele familien, sier han

Nordmenn handler stadig mer reiser på nett, og i 2019 bruker vi mer enn 83 milliarder kroner på reiser i inn- og utland, viser nye tall fra Norsk E-handelsrapport.

På landsbasis er det, ifølge undersøkelsen til HomeAway, i underkant av åtte prosent av oss som bestiller ferien via et reisebyrå. Blant eldre forbrukere over 65 år er det 13 prosent som benytter seg av slike tjenester.

Om undersøkelsen

Undersøkelsen er gjennomført av InFact på vegne av HomeAway 19. september 2019. Et landsrepresentativt utvalg av 1007 nordmenn over 18 deltok i undersøkelsen. 

*Statistisk Sentralbyrå 2018.

Kommentarer