Den 27. februar ringes det for BMI Regionals siste flyavgang mellom Stavanger og Gøteborg. Det britiske selskapet trekker seg helt ut av både ruten og den norske oljehovedstaden.

BMI Regional`s Embraer EJ 145 på Sola før første avgang til Gøteborg i januar 2014 (©otoerres)

BMI Regional`s Embraer EJ 145 på Sola før første avgang til Gøteborg i januar 2014 (©otoerres)

BMI Regional åpnet sin rute mellom Stavanger og Gøteborg for 13 måneder siden – i januar 2014. Ruten ble i begynnelsen trafikkert seks ganger ukentlig, men lavt belegg gjorde at frekvensen ble redusert. Nå trafikkeres den kun to ganger i uken, skriver check-in.dk.

Stavanger – Gøteborg var et ledd i en større satsing fra BMI Regional på det norske markedet med ruter fra Stavanger til Tromsø og Harstad/Narvik (Evenes), samt Kristiansund.

Ruten til Tromsø ble lagt ned etter forholdsvis kort tid, siden var det kroken på døra for rutene til både Evenes og Kristiansund og nå ringes det snart for siste avgang til Gøteborg.

Høy "ordførerfaktor" og mye håndhilsing da BMI Regional åpnet sine ruter til og fra Stavanger i 2014 (©otoerres)

Høy “ordførerfaktor” og mye håndhilsing da BMI Regional åpnet sine ruter til og fra Stavanger i 2014 (©otoerres)

Satsingen på rutene til og fra Nord-Norge/Kristiansund var et ledd i prosjektet “Fly Artic” som en rekke kommuner med oljerelatert virksomhet sto bak. Ifølge rapporten var det behov for disse rutene – noe som viste seg ikke å holde stikk i praksis.

BMI regional er det fjerde selskapet som har prøvd seg på Stavanger – Gøteborg. Først ute var Air France som på slutten av 80 -og begynnelsen av 90-tallet, fløy en trekantrute mellom Paris, Gøteborg og Stavanger. Denne ble lagt ned i kjølvannet av krisen etter Kuwaitkrigen i 1991.

I 2005 startet Welcome Air fra Østerrike flyvninger mellom de to vestkystbyene. Dette som et tillegg til sin “melkerute” Graz, Innsbrück, Hannover, Gøteborg. Det varte i fem år og  siden prøvde City Airline/Skyways seg på strekningen. Det holdt i rundt to år -  frem de to svenske selskapene buklandet i skifteretten.

Welcome Air trafikkerte  Stavanger  - Gøteborg i rundt fem år og er det selskapet som har "holdt ut"  lengst på denne strekningen. (©otoerres)

Welcome Air trafikkerte Stavanger – Gøteborg i rundt fem år og er det selskapet som har “holdt ut” lengst på denne strekningen. (©otoerres)

Kommentarer