SAS vurderer å droppe sine langdistanseruter fra Oslo lufthavn Gardermoen. Dette som en konsekvens av den omstridte flypassasjeravgiften. Også andre internasjonale flyselskaper skal sysle med de samme tankene.

SAS-sjef Rickard Gustafson (foto: ©otoerres)

SAS-sjef Rickard Gustafson (foto: ©otoerres)

Den omstridte flypassasjeravgiften kan bety snipp, snipp, snapp, snute for SAS sine langdistanseruter fra Oslo-Gardermoen, skriver Dagens Næringsliv.

– Det er ikke bare SAS som ser på dette. Alle flyselskaper kan jo velge hvilken flyplass man opererer på, sier SAS-sjef Rickard Gustafson, til avisen.

Mindre attraktiv å fly fra Norge

Den særnorske flypassasjeravgiften kommer på toppen av de avgiftene som fra før av betales til Avinor. Det gjør det mindre attraktivt å fly fra Norge, mener SAS-sjefen som understreker at det er en grense for hva de kan betale. Den knallharde konkurransen om langdistanserutene kan i fremtiden gjøre det mere attraktivt å legge disse til flyplasser utenfor Norge (Stockholm-Arlanda, København-Kastrup).

SAS skal til høsten åpne en ny direkterute med fire ukentlige avganger fra Oslo til Miami. I mars 2017 vil én av disse avgangene – ifølge check-in.dk,  bli flyttet til København.

Les tidligere saker om flypassasjeravgiften HER 

Kommentarer