Paris (27 %), Tokyo (23 %) og Roma (22 %) topper listen over de beste stedene i verden å reise til for den som er glad i mat, ifølge Hotels.com™ «Tasty Travels»-rapport*. For å hedre disse nydelige reisemålene, har Hotels.com samarbeidet med matkunstneren Carl Warner. Han har gitt liv til matelskernes favorittsteder ved å bruke maten de ulike byene er kjent for — ostekreasjoner av parisiske bygninger, Pantheon skapt av pasta og Mount Fuji bygget av sjøgress. Hver eneste by får tennene til å løpe i vann.

Carl Warner bak kameraet (bildekilde: hotels.com)

  • Som plommen i egget: Paris, Tokyo og Roma topper den ultimate listen over reisemål for matelskeren, ifølge den siste Hotels.com-undersøkelsen «Tasty Travels».
  • Velger mat foran museum: Over to tredjedeler (68 %) av reisende fra millenniumsgenerasjonen velger reisemål ut fra hva de vil spise — ikke hva de vil se eller gjøre.
  • Uforglemmelige matopplevelser: Over halvparten av unge norske reisende (60 %) sier at matopplevelsene er det de husker best fra ferien.
  • Fristende omgivelser: Den kjente matkunstneren Carl Warner har på oppdrag fra Hotels.com laget mesterverk av de mest populære matdestinasjonene — de er til å spise opp!

Over to tredjedeler av millenniumsgenerasjonen (68 %) sier at maten på reisemålet er avgjørende når de skal bestille ferie, mens spesialtilbud (18 %), vakre strender (43 %) og shoppingtilbud (19 %) ikke er like apetittvekkende. Den yngre generasjonen er nå mer opptatt av å spise lokale delikatesser når de er på ferie (66 %) enn å besøke severdigheter (48 %) eller å utforske livet ute i det fri (24 %).

Tasty Travels a`la Roma (bildekilde: hotels.com)

Nå til dags går mat foran venner. Hele 70 % innrømmer at de heller vil ta bilde av maten de spiser enn av vennene sine (30 %), for så å dele rettene på Instagram. Undersøkelsen viste en enorm økning i matbilder på sosiale medier — på én ukes ferie tar unge reisende i snitt 127 bilder, og nesten en femtedel (18 %) er av mat.

Hotels.com-undersøkelsen avdekket også at pizza (36 %) er den matretten millenniumsgenerasjonen oftest legger ut på sosiale medier, etterfulgt av deilige desserter som donuts og såkalte freak shakes (20 %) og amerikansk burger og øl (16 %). Unge reisende er heller ikke kjedelige i matveien, og hele én av ti sa at de gjerne ville prøve froskelår (19 %) eller iskrem med hvitløkssmak (13 %).

Carl Warner i arbeide med Tokyobiten (bildekilde: hotels.com)

For å feire den forlokkende kombinasjonen av mat og reise, har den velrenommerte matkunstneren Carl Warner skapt en unik samling kunstverk som virkelig gir liv til de mest populære reisemålene for den som er glad i mat. Hver byscene er fanget med høyoppløselig kamera og delikat konstruert ved hjelp av berømte matvarer fra det enkelte reisemål. Parisiske markeder og Eiffeltårnet er bygget av eksklusiv sjokolade og blåmuggost, og pasta, parmaskinke og parmesanost har gitt liv til Pantheon og Romas brosteinskledde gater. Warners hyllest til Tokyo er en teseremoni i en fredfull zen-hage med utsikt til Mount Fuji, skapt av makiruller, ingefær og shiitakesopp.

Se hvordan de ble laget

 

Matkunstneren og fotografen Carl Warner sier:

– Da Hotels.com presenterte meg for ideen, visste jeg at dette prosjektet var helt i min pastabelagte blåmuggostgate! For meg var det en fantastisk mulighet til å iscenesette spennende og moderne skildringer og bymiljø fra disse svært populære matdestinasjonene. Jeg håper at bildene ikke bare vil imponere publikum, men også inspirere dem til å komme seg på nett, bestille sin neste reise — og ikke bare se seg rundt, men også smake seg frem.»

Tasty Travels Tokyo (bildekilde: hotels.com)

Undersøkelsen avslører også at det ikke lenger er femstjerners matopplevelser — som gjerne koster det samme som et innskudd på en leilighet — som trekker de unge. Millenniumsgenerasjonen foretrekker nemlig gatemat, eller «street food» (19 %), fremfor Michelinrestauranter (9 %). Matopplevelser er faktisk så høyt på listen til millenniumsgenerasjonen at 60 % av de reisende sa at matopplevelsene er det de husker best fra ferien. Det kom foran å tilbringe tid med reisefølget (26 %), og til og med før spenningsfylte aktiviteter og adrenalinkick (7 %).

Carl Warner finpusser detaljer (bildekilde: hotels.com)

Johan Svanström, administrerende direktør for Hotels.com kommenterte følgende:

– At millenniumsgenerasjonen verdsetter det vi i Hotels.com kaller #TastyTravels så høyt, kommer av at mat er en av de mest verdifulle valutaene vi har, og noe som knytter oss sammen. Opplevelser er den nye rikdommen, og mat er en av de opplevelsene som gir oss mest glede her i livet. Når du er på reise, finner du alltid noe nytt å prøve. Derfor er det lett å forstå at yngre generasjoner reisende vurderer feriene sine ut fra hva de kan spise, hvordan de spiser det, og hvor bra matbildene vil ta seg ut på Instagram.»

(bildekilde: hotels.com)

Kresne reisende som er på jakt etter inspirasjon til sin neste #TastyTravels kan besøke Facebook-siden til Hotels.com og se Carl Warner skape tre delikate kunstverk. Last ned mobilappen til Hotels.com for å velge mellom hundretusenvis av spennende steder å bo på disse lekre reisemålene … vel bekomme! Ikke glem at du med Hotels.com Rewards kan samle ti hotellovernattinger og få én gratis — slik at du får enda bedre tid til å fråtse i verdens beste gatemat.

Carl Warner legger siste hånd på verket (bildekilde: hotels.com)

kilde: hotels.com

Kommentarer