Ti år etter oppstarten av Turkish Airlines’ direkterute fra Oslo til Istanbul er det en blid Norges-sjef Selim Soyer som kan glede seg over selskapets friske ekspansjon, og utvidelse også av det norske tilbudet.
Mens det frem til 29. mars var to daglige avganger på ruten, er det fra oppstarten av årets sommerprogram blitt det tre avganger fra Oslo Lufthavn Gardermoen til Istanbuls Atatürk International Airport både på mandager, tirsdager, torsdager og lørdager, mens det fortsatt er to avganger på onsdager, fredager og søndager.
I motsatt retning er det på mandager, onsdager, fredager og søndager antallet avganger er øket fra to til tre. Foreløpig blir de nye avgangene betjent med nye Airbus A319 maskiner.
– Den tredje daglige avgangen fra Oslo korrespondere bedre med våre ruter til og fra USA og Canada, og gir i det hele tatt bedre forbindelser til et større geografisk område, påpeker Soyer.
– De fleste av passasjerene fra Gardermoen skal videre fra Istanbul, og fortsetter på Turkish Airlines’ rutenett til i første rekke Asia, Afrika, Midtøsten eller Sør-Amerika”.
Stadig nye destinasjoner
Med sine 263 destinasjoner i 108 land har Turkish Airlines ruter til flere reisemål enn noe annet flyselskap. Nye er stadig kommet til, som Manila (fra 30. mars), Taipei (31. mars), San Francisco (13. april), Bari, Italia (28. april) og Porto, Portugal (30. april).
Videre fremover kommer nye ruter til bl.a. Bamako, Mali (fra 26. mai), Graz, Østerrike 22. juni), Karlsruhe/Baden-Baden (30. juni), Bogota, Colombia (12. september), Miami (25. oktober) og Maputo, Mozambique (28. oktober).
Fra 3 mars ble Nigerias hovedstad Abudja selskapets tredje nigerianske og 38. afrikanske destinasjon, og blant de utenlandske selskapene er det nå Turkish Airlines som har det største nettverket i Afrika. Med ytterligere 5-6 afrikanske destinasjoner planlagt i løpet av året vil Turkish Airlines også ha flere destinasjoner i denne verdensdelen enn de største afrikanske selskapene.
Strategisk fortrinn
I den skjerpede konkurransen fra OSL med selskaper som Emirates, Qatar Airways og Thai Airways International, hevder Soyer at Istanbuls geografiske beliggenhet gir Turkish Airlines et strategisk fortrinn:
– Flytiden fra Oslo til Istanbul er bare tre timer og femti minutter; sier han til dfly.no.
– Det er såpass mye mindre enn flytiden til Dubai, Doha eller Bangkok at vi ikke er avhengig av wide body maskiner, men kan benytte også mindre flytyper på strekningen. Dermed kan kapasiteten lettere skreddersys til etterspørselen, for å oppnå en optimal kabinfaktor”
I 2014 fraktet Turkish Airlines 54,7 millioner passasjerer, 13,3 prosent flere enn året før. Kabinfaktoren var i fjor 79 prosent, mens salgsinntektene økte med 29 prosent til 24.1 milliarder tyrkiske lira (73,505 milliarder kroner etter dagens kurs) og nettooverskuddet til 1,354 milliarder tyrkiske lira (4,13 milliarder kroner).
Selskapet tar med sine 43.000 ansatte mål av seg til å øke sin kapasitet med ytterligere 15 prosent i år. Med en beregnet kabinfaktor på drøye 80 prosent vil passasjertallet i så fall nå 63,2 millioner. I de siste ti årene har Turkish Airlines tredoblet sin globale markedsandel, mens selskapet nå i fire år på rad har mottatt Skytrax World Airline Award som «Europas beste flyselskap».
Fra 10. til 4.-plass
Kraftig er også trafikkveksten på den internasjonale flyplassen i Istanbul, der passasjertallet er økt fra 28.625.269 i 2008 til 56.759.519 i 2014. Det har ført flyplassen fra tiende til fjerde plass på listen over Europas mest trafikkerte flyplasser – etter London Heathrow, Paris Charles de Gaulle og Frankfurt, men foran Amsterdam Schiphol.
På Istanbul Atatürk kommer nå både ny rullebane, ny terminal og nytt kontrolltårn. På litt sikt er dette likevel ikke nok, og en helt ny, internasjonal Istanbul-flyplass skal være fullt operativ innen 2018, med en passasjerkapasitet på høyde med de største lufthavner i verden.
Skrevet av Knut Noer jr.
Flere saker om Turkish Airlines finner du HER