logo-white

Stangejente representerer Norge: Akevittruten klar for verdens største matmesse

Akevittruten er den eneste opplevelsesbedriften fra Hedmark som er valgt til å representere Norge på verdens største messe for mat, drikke og reiseliv, Internationale Grüne Woche i Berlin 16.-25.januar 2015.

Stine L. Borgersen, Akevittruten & Halvor Heuch, destillatør Arcus, tatt på Atlungstad Brenneri i Stange (Foto: Thomas Mølstad)

– Vi har sagt ja til å være med på IGW for å sette enda mer fokus på norsk mat- og drikkekultur, sier gründer og daglig leder Stine L. Borgersen.

Stangejenta startet firmaet etter en skoleoppgave i forbindelse med bachelorstudiet i reiseliv på Lillehammer for ti år siden. Siden den gang har hun blitt spesialist i å skreddersy turer med matopplevelser i kombinasjon med akevittsmakinger på brennerier, destillerier og gårder i Norge.

Akevittruten er blitt Norges svar på lignende drikkeruter som det finnes mange av i resten av Europa, som Malt Whisky Trail i Skottland, Snapseruten i Danmark, samt vinruter i Frankrike og Spania.

– På disse ti årene har vi hatt tusenvis av gjester som har fått oppleve norsk mat- og drikkekultur på sitt beste. De har fått besøke gamle, norske garder og lært historien til vår nasjonaldram – den norske akevitten. Livseliksiren som i utgangspunktet var medisin som skulle kurere alle sykdommer! De siste årene har vi også merket økt interesse fra utenlandske gjester som ønsker temabaserte mat- og drikkopplevelser når de besøker Norge.

Oppholdet på IGW skal gi profilering til mat- og drikkeinteresserte utenlandske gjester. Målet med deltagelsen fra Norge sin side er også nettverksbygging, stimulere til produktutvikling samt generell omdømmebygging av Norge og regionen. Med nærmere 500.000 besøkende og 1500 utstillere fra 60 land er messen regnet som en av verdens største messer for mat og landbruk.

– Vi samarbeider allerede godt med flere av de andre norske utstillerne på messa, og ser frem til å knytte flere kontakter som jobber med matrelaterte reiseopplevelser. Årlig eksporteres over 1,5 millioner liter akevitt, og tyskerne er det markedet hvor det konsumeres mest Linie-akevitt. Her bør det være muligheter for å friste disse med en tur til Norge på brenneribesøk slik at de får se hvordan vi lager disse berømte dråpene, sier Stine.

– I tillegg vet vi at det er mange reiselystne nordmenn som også bruker IGW til å finne reiseinspirasjon.

Også destillatør Halvor Heuch hos Arcus som i 2010 ble utnevnt til ridder av 1. klasse av St Olavs Orden for sin innsats for norsk matkultur og akevitttradisjon mener det er svært viktig at Norge er tilstede på Grüne Woche og lignende messer i Europa, der en kan markedsføre Norge som et land med en spennende mat og drikkekultur.

– Norge har tidligere ikke vært særlig kjent for å satse på ren, norsk tradisjonsmat. Spørreundersøkelser som turistnæringen har foretatt har ikke vært spesielt positive når det gjelder serveringsstedene våre, og utenlandskinspirert hurtigmat har i stor grad dominert mange spisesteder langs norske veier. Dette er nå i ferd med å endre seg, og vi tør å satse mer på “det Nordiske kjøkken”der vi nå kan tilby kortreist mat og drikke. For denne satsingen er IGW en svært viktig profileringskanal for Norge, sier Halvor Heuch.

Fakta om Akevittruten:

Akevittruten er et event- og arrangementsselskap som ble etablert i 2005, og drives av gründer og daglig leder Stine L.Borgersen. Firmaet er spesialister på å skreddersy turer og arrangement med fokus på akevitt, norsk mat og norsk drikkekultur.

Les mer om Akevittruten HER

Fakta om IGW:

Landbruks- og matdepartementet står bak prosjektet i samarbeid med Innovasjon Norge og den norske ambassaden i Berlin. Norges deltakelse har blitt en viktig profileringsarena og til en sentral møteplass for alle som arbeider i skjæringspunktet mellom mat, opplevelser og reiseliv. Målet med deltagelsen fra Norges side er å bygge nettverk, samle regionen, stimulere til produktutvikling og innovasjon, samt generell omdømmebygging av Norge og regionene.

Grüne Woche er regnet som en av verdens største messer for mat og landbruk, med cirka 1500 utstillere fra 60 land og nærmere 500 000 besøkende. Publikum er forbrukere fra Tyskland og nabolandene, samt en rekke fagfolk og representanter for landbruksrelaterte næringer.

Messen samler ca. 5100 journalister fra mer enn 70 land. Mat- og drikkeprodusenter fra hele verden bruker messen som en salgs- og markedsføringsarena og det er også en betydningsfull internasjonal landbrukspolitisk møteplass.

Oslo, Akershus, Østfold og Vestfold, samt nedre deler av Buskerud, Telemark, Hedmark og Oppland sammen skal markedsføre seg som en region — Osloregionen. Fra hvert fylke sendes det en kokk, en matprodusent, en overnattingsbedrift, en kokkelærling og en opplevelsesbedrift. Fra hele Osloregionen deltar nærmere 40 utstillere fordelt på to perioder.

Les mer om IGW HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart

(Illustrasjonfoto OFV/Bo A. Bergan)

Norge vs. Europa: Laveste snitthastighet mellom storbyene

(Foto: Radisson Hotel Group)

Radisson Hotel Groups Responsible Business Report 2023

A frozen river at sunrise  in a wintry landscape  near Levi in Finnish Lapland  (Photo: Discover Airlines)

Discover Airlines winter flight schedule 2024/25: More flights to more destinations from Frankfurt and Munich

Sir Tim Clark - Emirates - Lifetime Achievemen - Aviation Business Awards- t Award -

Dubai, UAE og DXB er tilbake til normalen etter noen surrealistiske døgn