logo-white

Star Alliance feirer 20 år med nytt strategisk fokus

Star Alliance kom tilbake til sitt fødested Frankfurt for å feire 20 år med “Connecting People and Cultures”. Det ble samtidig  lansert  en ny strategi for økt utnyttelse av digital teknologi for ytterligere forbedring av kundenes reiseopplevelser. 

Jeffrey Goh (bildekilde: star alliance)

Star Alliance`s  Chief Executive Board, som består topplederne (CEO) fra alle de  28 medlemsflyselskapene var samlet til styremøte og 20 årsjubileum i Frankfurt. På agendaen sto progresjonen i alliansens nåværende forretningsplan og den videre strategi. Møtet fant sted på dagen 20 år etter at de fem grunnleggerne — Air Canada, Lufthansa, SAS, THAI og United satt en støkk i luftfartsbransjen ved å danne verdens første globale flyselskapsallianse.

– Grunnleggerne våre hadde en meget fremtidsrettet visjon tilbake i 1997, sier Jeffrey Goh, som tok over som CEO i Star Alliance i januar i år.

– Fra dette øyeblikket var det Star Alliance oppgave å drive frem innovasjonen i luftfartsbransjen. Vi har gjort dette med suksess i de siste 20 årene, og hele tiden etterstrebet å oppfyll den opprinnelige visjonen om et globalt nettverk med sømløs integrering av internasjonal reisevirksomhet.

Les også: Star Alliance med Mileage Millionaire-konkurranse

Star Alliance går inn i sitt tredje tiår med et sterkt og omfattende nettverk som dekker over 1300 destinasjoner i 191 land. Det  lanseres stadig nye ruter og  rutetnettverkets rekkevidde vil øke ytterligere når  knytter alliansen knytter til seg  flere lokale og regionale flyselskap gjennom det nye  “Connecting Partner-konseptet”.

Les også: Juneyao Airlines ble Star Alliance`s første «Connecting Partner»

Mot denne bakgrunnen har alliansens klare strategiske fokus endret seg fra nettverksekspansjon til det å tilby en sømløs opplevelse, spesielt til de over 14 millioner kundene per år som skifter fly mellom medlemsflyselskapene på reisene sine. I tiden fremover vil digitale teknologier stå sentralt i strategien.

Toppsjefer og kabinansatte i Star Allianceselskapene foran Avianca Brasils Airbus A 320 (SA)

– Umiddelbar tilgang til oppdatert informasjon online fra så å si alle kilder har ugjenkallelig endret kundenes forventninger til sine reiser, sier Pedro Heilbron, CEO i Copa Airlines og per i dag styremedlem i Star Alliance Chief Executive Board.

– Passasjerene ønsker å ha kontroll over reisen sin der og da. Dette innebærer å ha full tilgang til et vell av informasjon, men også å kunne tilpasse den til sine konkrete behov. Det å levere disse tjenestene til dagens ‘digitale’ reisende på allianse-nivå utgjør den sentrale pilaren i vårt nye strategiske fokus.”

Infrastrukturen med IT-hub’er som alliansen har fått på plass i de senere år, har gitt  bedre integrering av backend-tjenester mellom medlemsselskapene. Når dette nå er på plass kan arbeidet med å bygge og tilby digitale applikasjoner starte.

Den nye infrastrukturen med IT-hub’er har allerede satt alliansen i stand til eksempelvis å forbedre påliteligheten for prosesser som ‘through-check in’ for reiseruter med flere selskaper, eller å sikre rask kreditering av opptjente bonuspoeng til riktig kundekonto.

Les også: Star Alliance omorganiserer og styrker staben

Star Alliance 20 år (bildekilde: sa)

Star Alliance er først ute til å gi bonusmedlemmene muligheten til å fremsette krav online om manglende bonuspoeng, hvis det usannsynlige skulle skje. Kravet fremsettes på kundens egen bonusnettside, selv om bonuspoengene er opptjent i et annet Star Alliance medlemsflyselskap.

Bagasje-hub’en, alliansens  siste IT hub-prosjekt, ble satt i drift på slutten av 2016 og håndterer overføring av bagasjemeldinger mellom medlemsflyselskapene, deres bakkeorganisasjoner og bagasjehåndteringssystemene på flyplassene.

I dag håndterer systemet gjennomsnittlig fem millioner bagasjeenheter daglig. Dette gir flyselskapene bedre kontroll med bagasjeoperasjoner og det sørger for å holde kundene informert om status for deres bagasje. Når systemet er implementert i hele nettverket vil det bli enklere å gi kundene proaktive oppdateringer av leveringsstatusen for bagasjen deres.

Ved hjelp av den eksisterende IT-hub’en har Star Alliance nå introdusert ny funksjonalitet som gir personalet med direkte kundekontakt bedre muligheter til å bistå kundene ved eventuelle uregelmessigheter. Hvis det innkommende forbindelsesflyet er forsinket, kan informasjon om boardingkort til den neste flyvningen nå bli tilgjengelig hos selskapet som opererer den innkommende flyvningen slik at ombookingsprosessen blir raskere og enklere. Frem til nå har slike transaksjoner mange ganger gjort det nødvendig å ringe det andre selskapet.

– Vår strategi er å utvikle digital kapasitet sentralt, som så kan brukes av våre medlemsselskaper til å forbedre egne produkter, slik at de kan tilby utvidet service til sine faste kunder, også når reisen foregår et annet sted i nettverket, sier Jeffrey Goh.

– I løpet av noen få år vil vi nå lansere mange slike forbedringer. Hver for seg vil disse gi trinnvise forbedringer. Men til sammen vil de tilby kundene et helt nytt nivå av informasjon og kontroll over reisen.

Les flere nyheter om Star Alliance HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen

(Bildekilde: Amadeus)

Bærekraftig drivstoff – hvilken rolle spiller det for avkarboniseringen av luftfarten?

Seks  av ti båtskader i fjor var havarier. Nå starter en ny båtsesong (Fotokilde: Frende forsikring)

Påsken er sesongstart på sjøen: Båtskader for 660 millioner i fjor

(Photo by Mark König on Unsplash)

Hvor drar nordmenn på gamblingferie?