Statsminister Erna Solberg sto  for den offisielle åpningen av nye  Bergen lufthavn som blir Vest-Norges nye hovedflyplass. Den nye terminalen, åpnet i rute og på budsjett, får en kapasitet på over 10 millioner passasjerer i året. Det er like så mange som iløpet av et år reiser over flyplassene i Bergen, Haugesund og Stavanger. 

Bergen lufthavn kan nå ekspedere rundt 10 millioner passasjerer årlig – DVS like mange som reiste over flyplassene i Bergen , Haugesund og Stavanger iløpet av et år. (Foto: Nils Olav Mevatne / Avinor)

Representanter fra regjeringen, norsk luftfart og andre spesielt inviterte var i dag – torsdag den 17. august, samlet da Vest-Norges nye hovedflyplass ble offisielt åpnet av statsminister Erna Solberg.

Solberg fortalte de fremmøtte at flyplassen er viktig for hele regionen:

– Flesland spiller en avgjørende rolle for regionens turisme og næringsliv. Nå som flyplassen har fått doblet kapasiteten har vi fått en stor internasjonal flyplass hele Vestlandet kan være stolte av. Dette er et statlig prestisjeprosjekt som har åpnet i rute og på budsjett, og Avinor har god grunn til å være stolte av jobben som har vært gjort med utbyggingen, sa statsministeren.

Statsminister Erna Solberg sto for den offisielle
åpningen av hjembyens nye flyplassterminal (Foto: Stine Østby / Avinor)

Viktig for norsk luftfart

Bergen lufthavn blir nå en moderne og velfungerende flyplass, med kapasitet opp mot 10 millioner passasjerer i året. Det blir rom for gode opplevelser med bedre plass, flere serveringssteder og flere butikker. Flyplassen har en utforming og tekniske løsninger som gir store energibesparelser og miljøgevinster. God planlegging har lagt til rette for god flyt for de reisende og flyselskapene, og en naturlig universell utforming.

– Vi tilbyr nå enda bedre fasiliteter til flyselskapene og de reisende. Forhåpentligvis betyr det også flere direkteruter til store og viktigste reisemålene i inn- og utland, sier lufthavndirektør Aslak Sverdrup.

Les også: ​​​Ordføreren lyste opp Bergen? – Ny rekord: Nesten 600.000 reiste over Bergen lufthavn Flesland 

Bergen lufthavn Flesland har Vestlandets lengste rulebane. Bane nr. to skal være under planlegging (Foto: Varde/Avinor)

Biodrivstoff tilgjengelig

Samtidig som den nye terminalen åpner på Flesland, blir bærekraftig biodrivstoff tilgjengelig for flyselskapene.

– Det er svært gledelig for oss å være den andre lufthavnen i Norge som nå får jet biodrivstoff tilgjengelig for flyselskapene. Det er et viktig steg på reisen for å få etablert et marked og infrastruktur for produksjon og leveranser av biodrivstoff i stor skala, sier lufthavndirektør ved Bergen lufthavn, Aslak Sverdrup.

Les også: ​Biodrivstoff nå tilgjengelig på Bergen lufthavn

Innsjekk og bagdrop for Swiss sin avgang til Zürich-Kloten (Foto: Nils Olav Mevatne / Avinor)

Takker de ansatte

– Dette er en viktig dag for norsk luftfart og vi er veldig stolte av nye Flesland. Nå får Bergen en fantastisk lufthavn for framtiden. Det er mange tusen som har jobbet dag og natt siden byggevedtaket våren 2014. Alle disse fortjener en stor applaus i dag, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.

Les også: Nytt parkeringssystem med automatisk kontroll på Bergen lufthavn Flesland

Nye Bergen lufthavn (Foto: Varde/Avinor)

Følg med skiltingen og skru av autopiloten

Med en helt ny terminal, er det meste nytt på flyplassen. Det betyr at alle som skal reise til eller fra Flesland må skru av autopiloten og følge litt ekstra med på skiltingen.

– På Flesland blir alt nytt for de reisende, og vi oppfordrer alle til å møte i ekstra god tid, skru av autopiloten og følge skiltingen på flyplassen den første gangen man benytter den nye terminalen, avslutter lufthavndirektør Sverdrup.

Les flere saker om Bergen lufthavn Flesland HERHER  eller HER 

Bybanen ble tidligere i år forlenget ut til den nye terminalen på Bergen lufthavn (Foto: Nils Olav Mevatne / Avinor)

Fakta om nye Avinor Bergen lufthavn Flesland:

  • Kostnadsramme: 3,7 milliarder eks finansiering og mva.
  • Byggetid: 3 år
  • Arkitekt: Nordic – Office of Architecture
  • Kapasitet etter åpning: 7.5 millioner passasjerer per år. I praksis vil inntil 10 millioner passasjerer kunne reise til og fra nye Flesland før en utvidelse blir nødvendig.
  • Terminal areal: Fra 22.000 kvadratmeter til totalt 85.000. Den nye terminalen er på ca. 63 000 kvadratmeter. Totalt areal blir nesten 4 ganger så stort.
  • Innsjekk: 28 innsjekks-automater og 28 bag drop, hvorav 12 er selvbetjente bag drop, 4 kombinerte skranker, og 12 betjente innsjekks-skranker.
  • Kapasitet bagasjeanlegg: 2500 kofferter i timen, over en dobling av kapasiteten i dag.
  • Sikkerhetskontroll: 8 konvensjonelle passasjersluser og 1 ansatt sluse på totalt 900 kvadratmeter. Fast-Track sluse, famille-sluse og nytt system for forberedelse til passering av portal. To portaler per sluse. Automatisk kassaretursystem.
  • Kapasitet i sikkerhetskontrollen: Ca. 2000 passasjerer per time, ved bemanning av alle 8 slusene.
  • Gater: Totalt 15 brotilknyttede gater: 6 innlandsgater i den nye terminalen + 9 innlands og utlands-gater i den gamle. I tillegg 2 buss-gater i den nye terminalen (buss fra gate til fjernparkert fly)
  • Nye serveringssteder: 9 stk. Northland, Bølgen & Moi Food Garage, Fiskeriet, Starbucks, Joe & The Juice, Espresso House, Altitude. Upper Crust, O`Learies.
  • Butikker: 6 stk. Tanum, Ting, Travel Value, ARG Æra herre og dame. Duty Free avgang og ankomst.
  • Kiosker: 4 stk. Deli de Luca, Narvesen, 7Eleven, Point
  • Ny lounge: SAS åpner ny lounge for sine passasjerer
  • Flyoppstillingsplasser: 32 totalt, inkludert 17 fjernoppstillingsplasser.

Fra den nye terminalen på Bergen lufthavn (Foto: Nils Olav Mevatne / Avinor)

Kommentarer