Sju europeiske turoperatører testet nylig et grensekryssende reiseprodukt fra Enare til Nordkapp og Alta. Turen var en del av Visit Arctic Europe-prosjektet som markedsfører Nord-Finland, Sverige og Norge som en turistdestinasjon.

Mer enn 200 turoperatører fra VAEs europeiske prioriterte markedføringsområder (Benelux, det tyskspråklige Europa og Storbritannia) ble invitert i desember 2016 til å delta i en bli-kjent-tur til de nordlige delene av Finland, Sverige og Norge. Målet med disse turene er å oppmuntre turoperatørene til å ta disse destinasjonene og produktene inn i sin produksjon og øke salget.

Interessen fra turoperatørene var overveldende: prosjektet fikk nesten 200 forespørsler fra 60 ulike turoperatører. Som følge av dette organiserer VAE-prosjektet 12 bli-kjent-turer denne vinteren. Turene dekker hele VAE-området. Ni av tolv turer er grensekryssende turer.

– Vi er vertskap for 87 turoperatører i løpet av vintermånedene. De to første turene fant sted i slutten av januar og dekte Nord-Sverige og Norge. Den tredje turen som fant sted i forrige uke var en grensekryssende tur som dekket Enare i finsk Lapland og Nordkapp og Alta i Nord-Norge, sier Rauno Posio fra turistkontoret i finsk Lapland.

Silja Mordelet fra Visit Inari var svært fornøyd med resultatet

– Vi håper å kunne samarbeid mer med Norge framover og dette var et godt utgangspunkt. Vi har så ulike produkter og vi er overbevist om at kundene vil sette pris på muligheten til å kombinere disse to destinasjonene, sier Mordelet.

Turoperatørene deler Mordelets visjon

Esther Baas fra Norge Reiser, Nederland, besøkte Enare og Nordkapp for første gang. Hun ser et stort potensial i grensekryssende turisme.

– Dette er et veldig spennende produkt for våre kunder. Nordlyset interesserer dem, så vel som samekulturen. Den eneste utfordringen om vinteren er transporten mellom destinasjonene. Prisen må være fornuftig, sier Baas.

Den neste runden av familieturer for europeiske turoperatører vil bli organisert sommeren og høsten 2017.

I tillegg er Visit Arctic Europe også vertskap for flere familieturer fra Kina og USA, i vår og høst i samarbeid med nasjonale organisasjoner for markedsføring av turisme.

Sist, men ikke minst har Visit Arctic Europe prosjektet skapt omfattende markedsføringssamarbeid med 12 turoperatører i de europeiske markedsområdene og omfatter om lag 30 familie- og medieturer i 2017.

Les også: Prosjektet Visit Arctic Europa har som målsetning å oppnå 100 000 nye overnattinger i den nordlige regionen

Nettsiden til VAE- Visit Artic Europe finner du HER

Kommentarer