logo-white

Stor interesse for norske matopplevelser i Paris

Franskmennene viser nå stor interesse for det Norge kan by på av lokalmat i samspill med kultur — og naturopplevelser. Turismen til Norge er økende, og norsk mat kan kjøpes i de eksklusive butikkene i Paris. Tirsdag 3. november arrangerer Innovasjon Norge og Visit Denmark pressearrangementet Saveurs du Nord, en reise gjennom Smaker fra Nord.

Økologisk tyttebærsaus fra Røros ( Foto: Rørås F&B Group)
Økologisk tyttebærsaus fra Røros ( Foto: Rørås F&B Group)

– Frankrike er kjent for sin rike kulturhistorie, og franskmenn er mer enn gjennomsnittet opptatt av kvalitet og lokalmat, derfor er dette et viktig marked for Norge, sier Tove Eliassen, direktør Innovasjon Norge i Paris.

En rekke norske og danske lokalmatprodusenter og reiselivsaktører vil være tilstede i Paris for å gi pressen en smakebit av hva turistene kan forvente seg på reise gjennom Norge og Danmark.

Norske matopplevelser i butikkhyllene

Salma og Fenalår fra Norge er blant de norske matproduktene som er til salgs i Europas gourmethovedstad, og Røros F&B Group er i Paris for å teste ut responsen i det franske markedet. Norsk lokalmat i butikkhyllene gir en liten smakebit på opplevelsen de bevisste franske turistene kan få på en reise i Norge. Frankrike er et gourmetland som i mange år har vært flinke på merkevarebygging av lokalmat.

– Det er ikke for ingenting at det franske kjøkkenet er på verdensarvlisten, og lokale matskikker en viktig del av det franske reiselivsproduktet, derfor er de også opptatt av dette når det gjelder mat fra andre land, sier Eliassen.

– For å være konkurransedyktig i det internasjonale markedet setter vi i Innovasjon Norge fokus på markedsbehov, merkevarebygging, ekthet, kvalitet, rå natur, kultur og bærekraft som konkurransefortrinn når vi bistår norske mat- og reiselivsleverandører som ønsker å vokse, sier Inger Solberg, direktør divisjon bærekraft.

Kronprinsen fremmer norsk næringsliv, mat og kultur

I forbindelse med H.K.H. Kronprins Haakons besøk i Paris hvor han skal tale under åpningen av UNESCOs 38. generalkonferanse, skal han også møte norske matleverandører som deltar på Innovasjon Norge og Visit Denmarks pressearrangement samme kveld.

Sammen skal de besøke Frankrikes eldste stormagasin La Grande Epicerie de Paris (Bon Marché) hvor norske produkter er å finne i butikkhyllene. Innovasjon Norge har et tett samarbeid med Norges ambassade i Paris både i forhold til profilering av Norge og bistand til norske bedrifter som ønsker å internasjonalisere seg. Innovasjon Norge har utekontorer over hele verden som bistår med markedskunnskap, nettverksbygging og rådgivning i tillegg til finansielle støtteordninger.

Les også: Reisetips: Le Bon Marche — «Den gode handel» i Paris

Attraktive franske turister

Innovasjon Norges Turistundersøkelse fra 2014 viser at majoriteten av franske reisende til Norge er på ferie, og en stor andel er også på jobbreise. De er opptatt av fjorder, natur, historiske bygninger og steder, lokale mat- og kulturopplevelser, kunstutstillinger og museer, avslapning og fjellopplevelser. Franskmenn er spesielt opptatt av kultur, tilrettelegging og kvalitet. Flere undersøkelser på europeisk nivå viser også at de kulturinteresserte turistene er de mest lønnsomme turistene.

– Enkelhet, spennende byopplevelser, design, mat, livsstil og kulturaktiviteter er områder Innovasjon Norge ser blir mer og mer viktige å profilere for å tiltrekke seg nye turistgrupper. Norge er allerede godt kjent for sine storslåtte fjorder, fjell, nordlys og midnattssol. Derfor tar vi nå med fransk presse på en reise i Norge gjennom matopplevelser, sier Tove Eliassen ved Innovasjon Norges kontor i Paris.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Sir Tim Clark - Emirates - Lifetime Achievemen - Aviation Business Awards- t Award -

Dubai, UAE og DXB er tilbake til normalen etter noen surrealistiske døgn

(Illustrasjon: Metropolis)

Lover sommerens fineste hotellnyhet

(Foto: Aarhus Airport)

SAS åbner en ny rute til danskernes skiparadis fra Aarhus

(Photo: Radisson Hotel Group)

Radisson Hotel Group leads growth in Q1 2024 with focus on APAC and new markets

Oslo lufthavns lounge på utland har gjennomgått omfattende oppussing (Foto:  Avinor)

Oslo lufthavns lounge på utland pusset opp