Sun-Air of Scandinavia kom ut av regnskapsåret 2015/16 med et overskudd  på 7.9 millioner kroner (DKK) før skatt. Omsetningen var på 457.2 millioner DKK, noe som er rundt 50 millioner lavere enn året før. Det danske flykonsernet har gått med overskudd hvert eneste år siden oppstarten i 1978 – DVS i 38 år !

Niels Sundberg – eier og direktør i Sun-Air siden oppstarten i 1978 (sunair.dk)

– Resultatet er udtryk for en fortsat hård konkurrence i luftfartsbranchen, forteller Sun-Airs eier Niels Sundberg.

Sett i forhold til markeds – og konkurransemessige forholdene i skandinavisk luftfart vil han betegne resultatet som akseptabelt.

2015-2016 var også Sun-Air of Scandinavias 38. driftsår siden starten i 1978 og det 38.  med overskudd, noe som er unikt både i dansk og internasjonal luftfart.

– Det har vi klart fordi vi har vært hurtige til å omstille oss når markedet endres , sier Niels Sundberg til dfly.no

Sun-Air of Scandinavia omfatter tre forretningsområder: 1. Drift av verksted og salg av reservedeler, samt kjøp og salg av fly, 2. Ruteflyvning (i franchisesamarbeide med British Airways) 3. Ad hoc charterflyvning for det meste  under brandet JoinJet.

Av disse var det kun verkstedssdriften. samt salg av fly og reservedeler som viste fremgang med en økning  på 7,3 prosent. Når det gjelder ruteflyvningen så var det en nedgang på 12. 2 prosent til 307 millioner DKK, mens charterforretningen fikk en omsetningsnedgang på 9.8 prosent.

Resultatet er også påvirket av de nye fly og hviletidene for piloter og kabinpersonale som EASA innførte i 2016. Den førte til en nedgang i effektiviteten på 38 prosent og påvirket årsresultat med 3.8 millioner DKK.

Bakgrunnen  er denne:  Mange av Sun-Airs ruter er skreddersydde til de forretningsreisendes behov med morgen og ettermiddagsavganger, mens flyene står stille midt på dagen.

Tidligere kunne selskapet bruke samme besetning både morgen og ettermiddag. Det er ikke mulig etter de nye reglene som ble innført for å begrense arbeidstidene for flyvende personale på langdistanserutene.  Sun-Air har søkt om dispensasjon fra reglene, noe som blant andre  Air France KLM-eide Hop! har fått,  på enkelte av sine nisjeruter.

Les flere nyheter om Sun-Air of Scandinavia HER

Kommentarer