logo-white

Svært få flypassasjerer kjenner sine rettigheter

På 14-årsdagen for passasjerrettighetsloven EC 261, oppgav 86 prosent av alle spurte nordmenn at de ikke kjente sine fulle rettigheter i flytrafikken.

● Undersøkelsen gjennomført av YouGov på vegne av AirHelp viser at bare 14 prosent forstår sine passasjerettigheter
● Kun 5 av 10 passasjerer på et forsinket eller kansellert fly mener de er berettiget til kompensasjon på inntil 600 euro
● 67 prosent, eller to av tre norske reisende, mener at flyselskapene ikke informerer godt nok om deres passasjerettigheter

Andreas Hermansson (bildekilde: airhelp.no)

Nå slipper AirHelp resultatene i en ny internasjonal undersøkelse som viser at nordmenn flest fortsatt ikke har kunnskap om passasjerettighetene sine. Kun 14 prosent kjenner helt og fullt sine rettigheter, og bare 51 prosent av flypassasjerer som har opplevd flyproblemer, søker om kompensasjon fra flyselskapene.

Undersøkelsen viser at hovedårsakene til at det ikke blir sendt inn erstatningskrav, er at respondentene ikke er klar over deres rettigheter (44 prosent), de trodde ikke at de kunne få erstatning (31 prosent), eller de visste ikke hvordan man skulle sende inn et krav (31 prosent).

Mangler informasjon

Undersøkelsen, som ble gjennomført denne måneden blant over 7000 respondenter over hele EU (over 1000 i Norge), antyder at det fortsatt er en lang vei å gå før flypassasjerer er fullt ut klar over sine rettigheter. Til tross for at det er obligatorisk for flyselskapene å informere passasjerene om deres rettigheter, mener hele 67 prosent av norske flypassasjerene at flyselskapene ikke gir dem tilstrekkelig med informasjon.

– Det er stor verdi i EU-loven EC 261 som beskytter flyreisendes rettigheter, men samtidig er det klart at flypassasjerer fremdeles føler seg maktesløse mot flyselskapene. Hvert år går rundt 13 millioner passasjerer globalt glipp av over 5 milliarder euro som flyselskapene skylder dem i kompensasjon. Vi ser et tydelig behov for å øke bevisstheten og forståelsen for flypassasjerettigheter både i Norge og resten av Europa, forteller landssjef for AirHelp i Norge, Andreas Hermansson.

I 2017 hadde 243.000 nordmenn krav på erstatning som følge av forsinkelse i forbindelse med flyreiser. Ifølge beregninger fra AirHelp skylder flyselskapene dermed norske passasjerer over 675 millioner kroner.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Qatar Airways)

Hamad International Airport kåret til “Verdens Beste Flyplass” under Skytrax World Airport Awards 2024

(Bilde/illustrasjon: apollo reiser)

Apollo lanserer nye reiser til «Destinasjon Ukjent»

Radisson Hotel & Conference Centre Oslo Airport har 52 moderne og fleksible møterom (Foto: Radisson Hotel Group)

Erfaren hotelldirektør vender tilbake til Oslo Lufthavn Gardermoen

Røst lufthavn (Foto: Øystein Løwer/Avinor)

Daniel Østensen ny lufthavnsjef for Røst og Værøy