Nordmenn er reiseglade og vi reiser mer til utlandet enn noen gang tidligere. Sommeren er høysesong. Thomas Hardal, Espen Ediassen og Jørgen Sollund har snakket med nordmenn over hele verden den siste måneden og har de beste tipsene på hva du bør tenke på før du reiser.

Thomas, Espen og Jørgen er alle reiserådgivere hos Berg-Hansen. Berg-Hansen er Norges største reisebyrå og har blant annet søkemotoren Lavprisfly.no. Gjennom sommeren overvåker de alle privatbestillinger og hjelper til når noe går galt. Denne sommeren har de snakket med mange reisende som står fast ulike steder i verden eller ikke kommer seg ut av Norge, fordi passet ikke er i orden eller de rakk ikke flyet videre.

— Jeg snakket akkurat med en dame som ikke hadde fått bagasjen, fordi de måtte mellomlande i Barcelona. Hun var rimelig fortvilet da hun hadde med seg tre små barn, forteller reiserådgiver Jørgen Sollund, som anbefaler alle å sjekke reiseforsikringen før de reiser.

— Det kan være greit å vite hva du får dekket når du står der, og at du ikke da trenger å ringe rundt for å finne ut hva reiseforsikringen din faktisk dekker, sier han.

-Vi får mange fortvilte kunder som ringer og har bestilt reisen fra flere ulike steder. Utfordringen da er at ingen garanterer dem reisen videre så de blir ofte stående i Oslo eller andre steder de mellomlander for flyet deres var forsinket på vei ut. En kunde som ringte for noen dager siden hadde bestilt Bergen — Oslo på et nettsted og reisen fra Oslo til Roma på et annet nettsted. Bergensflyet var forsinket og reisefølge på fem strandet i Oslo. Det er aldri en morsom opplevelse. Folk tror det er billigere å shoppe ulike steder, men forstår ikke risikoen de begir seg ut på, forteller Espen.

Gutta forteller også at vi har blitt for opptatt av å ha billige flybilletter, så vi glemmer totalkostnaden.

– Det koster penger å sitte 18 timer på transitt! De få hundrelappene du sparte på reiseruten, ryker fort på flyplassmat og drikke, sier Espen.

Her er deres tips for å unngå ferietabbene:

  • Bestill alltid hele flyreisen ett sted, og såkalt gjennomgående billett. Det betyr at flyselskapene du flyr med tar ansvar for at du kommer videre også ved forsinkelser.
  • Bestill hotell+leiebil+fly hos samme leverandør. Dette gjør det enklere å forholde seg til én kundeservice hvis noe skulle skje.
  • Ha alltid med 2 betalingskort! Oppbevar kortene på forskjellige plasser i tilfelle du skulle mister bagasjen eller den blir frastjålet.
  • Ikke bruk mobilen med lommebokdeksel når du er på farten. Kjipt å miste både mobilen og lommeboken i ett.
  • Sjekk alltid at reiseforsikringen din er i orden og hva den inkluderer. Vurder alltid om forsikringen din dekker nok i henhold til hvilken type reise du skal på og hvor du skal.
  • Sett deg inn i flyselskapets innsjekkingsregler. Mange møter opp for sent fordi de ikke vet at noen flyselskaper krever at de reisende er tidlig ute på flyplassen.
  • Skriv navnet ditt med internasjonal standard (A-Z, ikke spesialtegn) Bestillingssystemene plukker ikke opp spesialtegnene, så plutselig står du der med en billett med et merkelig navn.
  • Dobbeltsjekk navn, e-post, telefon og reisedatoer. De fleste billetter i dag blir utstedt med engang. Flyselskapene gir deg ingen eller lite sympati for «skriveleif».
  • Bestill alltid billettene dine gjennom et reisebyrå som har 24/7 service.
  • Print ut reisedokumenter, ikke vær 100 prosent avhengig av mobilen.
  • Har du ikke norsk pass? Sjekk om du trenger transittvisum/visum ved innreise. Alltid ordne visum GOD TID i forveien. Det er ditt ansvar å kjenne visumreglene, og hvor lenge før dette må søkes om.
  • Merk bagasjen din! Vi nordmenn er svake for svarte kofferter. Plutselig har noen andre stukket av med kofferten din.
  • Betal alle reiser med kredittkort om mulig. Med de fleste banker har man inkludert reiseforsikring i kredittkortet. Samtidig slipper man å bli trukket store summer av for eksempel leiebilselskapet på lønnskontoen din hvis noe skulle skje. Som ved en eventuell fartsbot, da blir du trukket boten + heftig gebyr.
  • Husk å sjekke om hotellet er forhåndsbetalt eller ikke før du bestiller. Noen ganger kan det være greit å betale litt ekstra for muligheten til å betale ved ankomst/kunne kansellere samme dag som ankomst.
  • Husk adapter og powerbank!
  • Bestill transfer på forhånd! Mange nordmenn blir lurt av flyplasstaxier, da de fleste som nettopp har ankommet ikke har noe formening om hva taxien egentlig skal koste. Forhåndsbestilt transport møter deg ved ankomst med navneskilt, det er alltid en god start på ferien. Dette kan ofte gjøres i forbindelse med bestilling av fly og hotell hos reisebyrået.

 

Kommentarer