Klokken 13.30 – nesten 45 minutter før rutetid, landet  “Eivind Viking” i rute SK952/HB – JJA for aller siste gang på Stavanger lufthavn Sola og SAS sin  “oljerute”  til Houston var dermed historie. Dette var den tredje nedleggelsen på flyplassen iløpet av én og samme weekend. Også rutene til Frankfurt og Paris takket for seg i Stavanger denne oktoberhelgen i 2015.

SAS-sjef Rickard Gustafson klippet snoren før første ruteavgang Stavanger -Houston onsdag den 20. august 2014. 14. måneder senere – den 24. oktober 2015, ble ruten lagt ned.(foto:©otoerres)

Stavanger lufthavn Sola mistet tre internasjonale flyruter iløpet av noen få dager: Frankfurt, Houston og Paris. Det skjedde samtidig med at naboflyplasssen i Haugesund vinket farvel til Ryanairs  12-13 år gamle Londonrute.

Oljenedgangen og Houstonruten fikk  “skylda”

Det dramatiske oljeprisfallet får “skylda” for nedleggelsene på Stavanger lufthavn Sola. Det begynte allerede i mai da Air France gav beskjed om at ruten til Paris (som ble operert av datterselskapet HOP) skulle fjernes fra rutekartet.

Årsaken eller rettere sagt “skylda” ble lagt på SAS sin direkterute til Houston. Den “stjal” transittpassasjerer, mens oljenedgangen førte til færre business class -passasjerer, het det.

Dermed var det over og ut for ruten som i mars/april 2014 gjorde comeback etter 23 års fravær.

Fra åpningen av ruten Stavanger – Paris i mars 2014. Halvannet år senere var det slutt. Ruten ble operert med Embraer E 170 fra datterselskapet HOP!(foto: ©otoerres)

Bjella ble hengt på “Houstonruta” 

Søndag den 9. august sprang “bomben”: Lufthansa legger ned Stavanger – Frankfurt. Ryktene hadde gått i noen dager etter at selskapet informerte reisebyråene om nedleggelsen noenminutter før kontortidens slutt fredag den 7. august.

Årsaken var den samme: SAS sin Houston-rute og færre “fullprisbetalende” passasjerer som følge av nedgangen i oljebransjen. At ruten kunne vise til en passasjerøkning på ni prosent i første halvår ble ikke nevnt.

Lufthansas siste takeoff fra Stavanger lufthavn, Sola. Om selskapet kommer tilbake til Stavanger er nok mer enn tvilsomt. (©otoerres)

Sosiale medier og politiske møter 

En Facebook-aksjon ved navn “LH Please don’t leave Stavanger” fikk over 1000 tilhengere iløpet av noen kveldstimer. Men dette og en “møteoffensiv” fra lokalpolitikerne i Stavangerregionen fikk ikke tyskerne til å endre mening og dermed var det snipp, snapp snute for Frankfurtruten, som ble fløyet første gang i 2003.

(screenshot: LH Please don’t leave Stavanger)

En drøy måned senere – tirsdag den 15. september, kom neste beskjed: SAS legger ned Stavanger Houston. Årsaken var sviktende lønnsomhet i kjølvannet av nedskjæringene i oljebransjen. Flyet – som var innleid fra sveitsiske PrivatAir skulle brukes til andre oppdrag fra SAS sin hovedbase i København.

SAS sitt “Houstonfly” hadde kun business class DVS 44 seter. (©otoerres)

Dansk motstand

Ruten Stavanger-Houston var sterkt omdiskutert da den ble åpnet den 20 august 2014. Størst skepsis (og motstand) var det i Danmark. Danske SAS-fagforeninger skal ha tatt kontakt med sine advokater da ruten ble lansert i mars 2014. Samme høst kunne enkelte danske nyhetsmedier flere ganger melde om en snarlig nedleggelse av ruten. Flyet skulle omplasseres til  København og settes inn på business-ruter fra SAS sin hovedbase på Kastrup, het det. Det gikk nærmere et år før spådommen gikk i oppfyllelse og den sveitsisk registrerte Boeing 737-maskinen ble flyttet til den danske hovedstaden.

Flyet  ble de første månedene  brukt på en kveldsrute mellom  København og Newark, før det ble ominnredet fra 44 business class-seter til en konfigurasjon med 20 i business class og  60  i økonomiklasse. Sommeren  2016 ble flyet satt inn på en ny rute mellom København og Boston. Leiekontrakten med det sveitsiske selskapet gikk ut i 2017.

Tidligere saker: 

Siste fly fra Houston lander på Stavanger lufthavn Sola i oktober 2015 (©otoerres)

Kommentarer