logo-white

Temakampanjer for Tyskland som reisemål frem til 2020

De årlige temakampanjene står sentralt i Ferielandet Tysklands markedskommunikasjon. Her blir de særskilte sider ved merkevaren alltid fremhevet. Også jubileer og større arrangementer er med på å styrke markedsprofilen til Ferielandet Tyskland.

Petra Hedorfer, styreleder i Tysklands Nasjonale Turistkontor (DZT) tilføyer at Tyskland har etablert seg i toppsjiktet blant europeernes mest populære reisemål, med nesten 80 millioner internasjonale overnattinger. Det sjette rekordresultatet på rad beviser at markedsføringsstrategien vår utgjør en variert og innholdsrik temamarkedsføring.

2017: «Luther 2017 — reformasjonens 500-årsjubileum»

Petra Hedorfer (©otoerres)
Petra Hedorfer (©otoerres)

Mer enn 800 millioner protestanter over hele verden er tilknyttet reformasjonens arv. I løpet av det såkalte «Luther-tiåret», som startet i 2008, har DZT vektlagt kulturturisme. I denne sammenheng ble det i 2012 fokusert på Thomaner-korets 800-årsjubileum under temaet «reformasjon og musikk.

DZT bidro også, under ledemotivet «bilde og bibel», med mangfoldige aktiviteter til Lucas Cranach den yngres 500-årsdag i 2015. Temakampanjen med navnet «Luther 2017 — 500 år med reformasjon i Tyskland», fremstiller et moderne bilde av Tyskland ved å bruke Martin Luther som ambassadør.

I gjennomføringen av temakampanjen tar DZT i bruk både nye medievarianter og klassiske markedsføringsverktøy. Temaet blir også tydelig presentert på deres egen hjemmeside: www.germany.travel. På 30 forskjellige språk illustrerer åtte forskjellige «Luther-ruter» viktige steder i Martin Luthers liv. Det pågår forberedelser til nye nettkampanjer og kampanjer for sosiale medier.

I sammenheng med satsingen på kulturturisme vil DZT i 2017 markedsføre «documenta 14», én av verdens mest betydningsfulle utstillinger for samtidskunst.Utstillingen finner sted i Kassel fra 10. juni til 7. september. DZT vil også belyse den internasjonale hageutstillingen «IGA 2017», som finner sted i Berlin-Marzahn fra 13. april til 15. oktober. Begge utstillingene vil bli markedsført internasjonalt.

2018: «Det kulinariske Tyskland»

Fra enkle gjestehus til gourmetrestauranter kan Tyskland tilby sine gjester et rikt utvalg av kulinariske opplevelser. Regionale og sesongbaserte nytelser representerer både det autentiske og det tradisjonsrike i de tyske kulturlandskapene. Mer enn 250 stjernerestauranter står klare til å tilby sine gjester en smaksopplevelse fra øverste hylle.

Søtsaker på konditori i Tyskland (©otoerres)

I 2018 kommer DZT til å gjennomføre en verdensomspennende temakampanje som skal omhandle det kulinariske Tyskland. Det er blant annet planlagt å lage kortfilmer om ulike spesialiteter fra de forskjellige bundeslandene, samt omfattende kampanjer i sosiale medier.

2019: Bauhaus’ 100-årsjubileum

Bauhaus ble grunnlagt i Weimar i 1919. Her fra museet i Bauhaus universitetet (©otoerres)

Fra og med 1919 utviklet Bauhaus-grunnleggeren Walter Gropius og andre sentrale personer en ny syntese som omfattet kunst, design, arkitektur og bygningshåndverk. Dette utgjorde grunnlaget for «avantgarde»-retningen innenfor den klassiske modernismen. Etter 1933 lyktes de med å spre Bauhaus-ideen fra Weimar, Dessau og Berlin til resten av verden.Helt siden den gang har de preget den modernistiske arkitekturen helt fra Chicago til Tel Aviv. Bauhaus-bygget i Dessau ble i 1996 oppført på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Sammen med selskapet Bauhaus kommer DZT til å markedsføre Bauhaus-jubileet i de utenlandske markedene. Dette blir gjort med et mål om å inspirere potensielle kulturinteresserte til å legge ferien sin til Tyskland.

I løpet av 2019 vil også 200-årsjubileet til Theodor Fontane bli formidlet i utvalgte markeder.

2020: Ludwig van Beethovens 250-årsdag

Ludwig van Beethoven ble født i Bonn i 1770.Som én av de viktigste representantene innen wienerklassismen, samt foregangsperson for romantikken, har han bidratt til å prege Tysklands renommé som musikkland. Symfoniene, klaverkonsertene, kammermusikken og melodiene hans er faste innslag i tyske konsertsaler. I tett samarbeid med byen Bonn og aktører innenfor regionens reiseliv, kommer DZT til å markedsføre Beethovens 250-årsdag med en egen temakampanje.

I tillegg til de store, årlige temakampanjene og arrangementene, vil DZT kontinuerlig markedsføre segmentene «kultur» og «aktive reiser» med vanlige og grunnleggende kampanjer.

Les flere saker om Ferielandet Tyskland HER og om Reiselandet Tyskland HER 

Salon “Carl Alexander” i Dorint Hotel Goethepark i Weimar. Restauranten er innredet i Biedermeierstil . Hoteller har fire restauranter og barer (©otoerres)

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Sir Tim Clark - Emirates - Lifetime Achievemen - Aviation Business Awards- t Award -

Dubai, UAE og DXB er tilbake til normalen etter noen surrealistiske døgn

(Illustrasjon: Metropolis)

Lover sommerens fineste hotellnyhet

(Foto: Aarhus Airport)

SAS åbner en ny rute til danskernes skiparadis fra Aarhus

(Photo: Radisson Hotel Group)

Radisson Hotel Group leads growth in Q1 2024 with focus on APAC and new markets

Oslo lufthavns lounge på utland har gjennomgått omfattende oppussing (Foto:  Avinor)

Oslo lufthavns lounge på utland pusset opp