logo-white

“Teslaskatt” i dag vil slå ut på familie-elbilene i morgen

Dersom du planlegger å skifte ut bilen de neste årene, bør du lese videre. Har du diesel- eller bensinbil og vil beholde den en stund, bør du i hvert fall lese. Regjeringen vil skru opp avgiften på de største elbilene. NAF reagerte umiddelbart på vegne av medlemmene. Å innføre avgift på de store elbilene nå er uklokt. Det vil bremse den nødvendige utskiftningen av bilparken.

Snart kommer det flere elbiler med lang rekkevidde på markedet (Foto: NAF)

Fordi uten en renere bilpark, når ikke Norge klimamålene som er satt av Stortinget. Da vil politikerne fort gripe til nærmeste løsning, nemlig å skru opp avgiftene igjen. Regningen ender fort opp hos de av oss med en dieselbil i garasjen.

Tenk to skritt frem

NAF mener det er mulig å nå klimamålene. Men vi er bekymret for at tiltakene som brukes for å få ned utslippene vil bli flere og dyrere jo nærmere vi kommer fristen. Alle vi som kjører bil er derfor avhengig av at flest mulig elbiler kommer raskt på veiene. Da er en avgift som gjør de største elbilene mindre konkurransedyktige et feilgrep.

Stortinget har vedtatt et mål om at fra 2025 skal alle nye biler være nullutslipp. Derfor bør de gjøre det enkelt for folk å velge elbil i stedet for å avgiftene de bilene de ønsker skal rulle på norske veier i fremtiden.

Tesla får avgift fordi den er tung, ikke fordi den er dyr 

Elbilene med lang rekkevidde har store, tunge batteripakker. En Opel Ampera-E, en liten familiebil med lang rekkevidde, veier hele 1620 kilo. Den er på størrelse med en VW Golf — som veier kun 1268 kilo. Jo lengre rekkevidde og større bil, jo større og tyngre batterier.

Når flere store familie-elbiler med lang rekkevidde kommer på markedet, vil mange måtte betale denne nye avgiften dersom regjeringen får viljen sin. Ikke fordi bilen er dyr, men fordi den er tung. Familie-elbilene blir dyrere for alle som trenger en bil med plass til mange, med hengerfeste eller rekkevidde frem og tilbake til hytta.

Bruktbilmarkedet trenger også elbiler

Folk flest kjøper bruktbil — ikke nybil — derfor burde en avgift som bremser salget av store elbiler bekymre flere enn de som skal kjøpe Tesla til neste år. En ny elbil på veien i dag, ender nemlig opp som en elbil på bruktmarkedet.

Nærmere 70 prosent av bilene er i dag dieselbiler. Når disse en gang skal byttes ut, vil det med stor sannsynlighet være med elbiler. Da er det en fordel at det er størst mulig gode elbiler i markedet slik at flest mulig kan få en bil som passer sitt behov.

En renere bilpark er viktig både for miljøet og for lommeboka. Prinsippet om at lavere utslipp gir lavere avgift bør derfor bestå.

Les flere saker om Statsbudsjetter 2018 HER – Les flere saker om NAF HER 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(AI-generert illustrasjon)

Luftfotografi i hjemmet: En ny dimensjon av kunst og estetikk

Havila Polaris (Foto: Martin Giskegjerde/Oclin - Havila Kystruten)

Erna Solberg blir gudmor når Havila Pollux døpes i Bergen

DAT - ATR 42 - Florø - Lufthavn - Sunnfjord - Vestland fylke

FOT-rutene: Vil utrede hvordan flyrutetilbudet kan bli best mulig

(Foto: Kanchanara på Unsplash)

Kryptovaluta belønninger: En ny æra for casinolojalitet

Dronebilde tatt over  Oslo lufthavn (Foto: UAS Norway, Anders Martinsen)

Nye konserndirektører i Avinor