Flere av Ringnes’ utelivskunder har det siste året etterspurt digital opplæring for sine ansatte. Det har vi nå gjort noe med, og frem til sommeren vil de få tilgang til et digitalt kompetansekurs kostnadsfritt. Normalt er markedsverdien for denne opplæringen kroner 3.000,- per deltaker.

Sigrid Strætkvern - kursholder - stemningsskaper - Ringnes - Bryggeri
Stemningsskaper Sigrid Strætkvern i Ringnes er kursholder for serveringskundene. (Foto: Ringnes)

– Det er veldig hyggelig å kunne tilby utelivskundene våre dette akkurat nå. Mange av dem har vært gjennom et krevende år med permitteringer og sviktende salg, og selv om et slikt kurs ikke gir dem gjestene tilbake, vil det forhåpentligvis bidra til å fylle dagen med meningsfull kompetansebygging, sier Eivind Sundt, som er direktør for Utelivsdelen av virksomheten til Ringnes.

Eivind Sundt - Salgsdirektør - Ringnes - Bryggeri
Salgsdirektør for uteliv i Ringnes, Eivind Sundt. (Foto: Ringnes)

Digitalt behov

Opplæringsprogrammet «Med øl i tankene» ble lansert i 2015. Kurset har vært meget populært, og så langt har rundt 1.500 kunder og Ringnes-ansatte har vært igjennom programmet. Da Norge ble rammet av pandemien våren 2020 ble det et behov for et digitalt kursalternativ.

– Vi har valgt å bruke både tid og ressurser på å lage et digitalt program av høy kvalitet, og det er derfor veldig tilfredsstillende å endelig kunne presentere et profesjonelt digitalt opplæringsprogram for bartendere, servitører, hovmestere, barbacks og andre i utelivsbransjen, sier stemningsskaper Sigrid Strætkvern i Ringnes.

Strætkvern hadde ansvaret for å utvikle det opprinnelige «Med øl i tankene»-programmet, og hun har nå sørget for å digitalisere det .

– I Ringnes er vi ledende i Norge på kunnskap og kompetanse om øl. Den må vi dele med andre slik at flest mulig får glede av den, sier Sigrid.

Ulike nivåer

Hun forteller at kompetanseprogrammet «Med øl i tankene» har tre ulike nivåer; Ølentusiast – Ølambassadør og Ølsommelier. Programmet er kvalitetssikret av to høgskoleprofessorer.

– Kursene vi har utviklet i Ringnes har blitt global standard for Carlsberg Group i mer enn 20 land over hele verden, og rundt 8.500 ansatte i Carlsberg har vært gjennom ett eller flere av programmene, sier hun entusiastisk.

Det nye digitale kurset for utelivsbransjen er et fullverdig ølentusiastkurs og kan påbygges videre til ambassadør- og sommeliernivå når samfunnet åpner opp og det igjen blir mulig å samles fysisk for undervisning og trening.

Krevende tid for bransjen

Gjennom Koronamånedene har Ringnes gjort flere grep for å bistå våre utelivskundene sine i en tøff og krevende periode.

– Det har utvilsomt vært krevende. Veldig mange har mistet jobbene sine og fått livsverket sitt helt eller delvis ødelagt. Vi som jobber med uteliv i Ringnes er jo selv rammet, men vi har prøvd å hjelpe til så godt vi kan. Våre teknikere har jobbet på spreng for å assistere kunder med å tømme øltanker og spare store utgifter på alkoholavgifter. Vi har tatt varer i retur så kundene har fått frigjort låste midler, og vi har gitt romslige betalingsvilkår og kreditter så langt det har vært mulig, sier Eivind Sundt, og legger til:

– Og så har vi tatt initiativ til å samle bransjeaktørene og gjort det enklere for dem å komme frem med sine budskap og krav til myndighetene og næringslivsorganisasjonene, sier Sundt og legger til:

– I utelivsbransjen er vi som en stor familie. Vi er alle avhengige av hverandre. Da må vi også stille opp for hverandre når kriser inntreffer.

Flere relaterte saker finner du HER, HER, HER, HER og HER

Kommentarer