– Det er en gledelig nyhet at så mange planlegger å pakke soveposen i ferien. Vi er imidlertid ikke overrasket over tallene — det å søke det enkle friluftslivet som et avbrekk fra hverdagens kjas og mas, er en viktig del av den norske feriekulturen som fortsatt står sterkt, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.
Unge aller ivrigst
Ikke overraskende viser undersøkelsen at unge er aller ivrigst på å sove ute. I aldersgruppen 14 — 24 planlegger flertallet, hele 60 prosent, å overnatte ute i løpet av sommeren. De mellom 25 og 39 ligger ikke langt bak— for denne gruppen er tallet 56 prosent.
– En bonus for unge, som ofte ikke har all verden å rutte med, er at det å sove ute kan gjøres rimelig. Det trenger trenger heller ikke innebære noen krevende ekspedisjon eller måneder med planlegging. Å sette opp telt ved et vann i nærheten, eller bare rigge seg til i sovepose på terrassen, kan gi uforglemmelige sommerminner, sier Heimdal.
Trendy med friluftsliv
En bonus for nordmenn som skal sove ute i sommer, er at de kan smykke seg med å være internasjonale trendsettere. I følge The Telegraph, er «friluftsliv» årets nye skandinaviske buzz-ord, som har vakt stor interesse i både Storbritannia og Japan.
Heimdal tror ikke trenden er tilfeldig.
– Dagens samfunn har et høyt, og til tider usunt, fokus på effektivitet, prestasjon og å være pålogget — og det norske friluftslivet framstår som en frisk motsats til dette. For folk i alle aldre, og kanskje spesielt for de unge, fungerer naturen litt som et fristed hvor man kan dra for å kjenne på en ro og en følelse av «å bare være» i en stund, som blir stadig vanskeligere å finne andre steder, avslutter han.
Les flere saker om friluftsliv HER