logo-white

Torp og Flesland blir Widerøes jetflybaser

Torp Sandefjord lufthavn og Bergen lufthavn Flesland blir hovedbaser for Widerøes nye regionale jetfly Embraer E190-E2. Første fly ankommer i mars  2018 og det norske regionalflyselskapet er “Launch Customer” for denne  flytypen. 

Widerøe valgte Embraer E190-E2 med plass for inntil 114 passasjerer (bildekilde: Wideroe.no)

Widerøe signerte i desember 2016 en kontrakt med Embraer om levering av tre E190-E2, med opsjon på levering av ytterligere 12 fly. Det første ankommer Norge i mars 2018 og de to neste i de etterfølgende månedene. En milepæl i Widerøes historie og en tillitserklæring fra Embraer som ønsker at det norske flyselskapet skal være det første flyselskapet i verden som tar E-Jet E2 serien i bruk på kommersielle flyruter.

Les også: Widerøe flyr inn i jetalderen med Embraer E 190-2

– Vi velger å etablere to baser for vårt nye flaggskip, forteller driftsdirektør i Widerøe’s Flyveselskap Morten Skoglund.

– Én base på Sandefjord lufthavn, Torp og én på Bergen lufthavn, Flesland. I valg av base har vi et langsiktig perspektiv. Når de neste flyene vi har opsjonsavtale på vil bli kjøpt, og hvor de vil bli plassert, er for tidlig å beslutte nå.

Ett av flyene vil ha base Torp og bemannes med besetning fra Torp-basen. De to andre flyene vil opereres ut fra Flesland med lokalt Bergen-crew.

Les også: Widerøe blir “launch customer” for Embraer E-Jet E2

De kommersielle og markedsmessige forutsetningerne endres raskt. Dette medfører at basevalget for de tre første flyene både må ivareta langsiktige planer og sikre Widerøes daglige drift.

– Bergen er veldig interessant i et langsiktig markedsmessig perspektiv, og Torp er viktig for å komplettere vårt regionale nettverk, sier Skoglund.

Utnyttelsen av selskapet totale flyflåte har også vært viktig. Widerøes visjon er å binde små og store steder sammen. Med det en kombinasjon av trafikk og destinasjoner betjent med de nye regionale jetflyene (114 seter) og og selskapets eksisterende Dash 8-flåte (39-78 seter). Målet er å betjene de tynne trafikkstrømmene og fly kundene til og fra de mindre lufthavnene og videre ut i Norge og verden.

Les flere saker om Widerøe HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart