Nederlandske Transavia vurderer å erstatte sine over 40 Boeing 737 maskiner med Boeing 737MAX-10. Avgjørelsen vil først falle når flytypen har fått godkjenningen tilbake og sikkerheten bevist.

Transavia`s Boeing 737-flåte begynner å dra på årene – eldste fly nærmere seg 20 år og selskapet planlegger derfor en større flåteutskiftning de nærmeste årene (foto: ©otoerres)

Air France KLM -eide Transavia planlegger å erstatte dagens flåte av Boeing 737 (700 og 800) med den største versjonen av Boeing 737 MAX, skriver danske check-in.dk.

Transavia har idag – ifølge nederlandske Luchtvaartnieuws Magazine, en flåte bestående av sju Boeing 737-700 og 35 737-800.

Avgjørelsen om et eventuellt 737 MAX-kjøp vil først falle når flytypen har fått godkjenningen tilbake og flyforbudet opphevet, samt dens sikkerhet er bevist, noe som tidligst vil skje innen utgangen av inneværende år.

Boeing 737MAX 10 har plass til 200 passasjerer, hvilket er flere enn både 700 og 800 versjonen av Boeing 737. Det betyr at Transavia kan utnytte de begrensede slot-tidene ved flyplassene i Amsterdam Schiphol, Eindhoven og Rotterdam mere optimalt enn i dag.

Flere saker om Transavia og Boeing 737MAX finner du HER og HER

Kommentarer