Forsikringsselskapet Gjensidige har hittil i september registrert rundt 1.800 saker relatert til korona og skademeldingene fortsetter å strømme inn.

Fortausrestaurant i Alicante på Costa Blanca (foto: ©otoerres)

– Fortsatt er det avbestillinger som er den største enkeltposten, og vi får mange spørsmål om fremtidige reiser, forteller kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige. Selskapets råd er klare.

– I utgangspunktet anbefaler vi at du ikke avbestiller reisen lenge før avreise, men avventer frem til avreise, sier han, og viser til to grunner. Det kan være situasjonen endrer seg slik at du er heldig og kan gjennomføre reisen som planlagt. Hvis reiserådet fortsatt gjelder, og reisearrangøren eller flyselskapet kansellerer/avlyser reisen din, er de forpliktet til å gi deg pengene tilbake.

– Når dette er avklart kan du melde saken til oss, anbefaler Rysstad.

Det har også kommet inn en del skademeldinger fra nordmenn som har vært i utlandet i sommer. Det er alt fra stjålne kameraer, legebesøk, bortkommet bagasje etc..

Hvis du av en eller annen grunn velger å trosse UDs råd og reise til et område som er rødt, dekker reiseforsikringen til Gjensidige likevel hendelser som ikke er knyttet til Covid-19.

Den seinere tiden har det vært like mange saker om nordmenns innenlandsferie. 

– Derfor må kundene fortsatt være litt tålmodige med tanke på oppgjøret, sier han. Behandlingstiden er nå cirka 14 dager.

Selskapet er samlet oppe i rundt 50.000 saker knyttet til korona.

Dette hjelper vi kundene med

Befinner du deg allerede i et land eller en region som går fra gult til rødt vil du være dekket av reiseforsikringen på vanlig måte.

De som har kjøpt reiser til de landene som nå går fra gult til rødt får som følge av de nye reiserådene erstattet avbestilling hvis reisen ble bestilt mens landet var gult (eller grønt).

Generelt anbefales å vente med å avbestille til så nær avreisedagen som mulig. Sjekk alltid først med turoperatør hvilke utgifter som refunderes derfra. Det er eventuelle overskytende utgifter som erstattes gjennom reiseforsikringen.

Til kunder som allerede befinner seg i land som går fra gult til rødt: Hold deg oppdatert på situasjonen, og følg de lokale smitteverntiltakene. Kontakt også turoperatør eller flyselskap for å forsikre seg om at hjemreisen går som normalt.

Dette dekkes ikke

Så raskt som situasjonen endrer seg, anbefaler Gjensidige ingen å bestille reiser nå.

Forsikringen gir ikke rett til erstatning for fremskyndet hjemreise eller tapte feriedager hvis ferien avbrytes fordi smittesituasjonen i det landet du befinner deg endres, eller landet du er i endres fra gult til rødt.

Hvis du for eksempel ønsker å booke om reisen din for å unngå karanteneplikten må eventuelle merutgifter betales av egen lomme. Forsikringen dekker heller ikke utvidet hotellopphold som følge av en eventuell karantene. Dette er en risiko du tar på deg dersom du velger å reise i en så uforutsigbar tid som nå.

Flere relaterte saker finner du HERHERHERHERHER og HER

Kommentarer