logo-white

Tydelige geografiske forskjeller i pølsepreferanser – Wiener i øst og grill i resten av Norge

Mange spiser pølse på 17. mai, men folket er delt når det gjelder valg av pølsetype og tilbehør. Sterkest er de geografiske forskjellene; på Østlandet er wienerpølsa dobbelt så populær som grillpølsa, mens i Norge forøvrig er grillpølsa den store favoritten.

– I fjor ble det solgt omtrent 20 millioner pølser gjennom 17. mai-uka, og det er ikke noe som tilsier at nordmenn er mindre pølsesultne i år, sier PR-rådgiver i Nortura, Marthine Haugen Petersen. 

En ny undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Nortura viser at 40 prosent av de spurte skal spise pølser på nasjonaldagen. Av de pølseglade mennene er det over fire av ti som sier de kommer til å spise tre pølser eller fler på nasjonaldagen.

Tradisjonen med pølser på 17. mai står aller sterkest i Oslo og på Østlandet. Menn og de unge foretrekker grillpølser og brød, mens kvinner og eldre foretrekker wiener og lompe. Kyllingpølser er like populært i alle aldre, spesielt blant kvinner.

Tradisjonen sterk hos de unge

I følge undersøkelsen er det de unge (18-39 år) som i størst grad planlegger å spise pølse på 17. mai. Hele 50 prosent av de spurte skal spise pølser. Denne aldersgruppen er også generelt mer glad i ekstra tilbehør enn de eldre. Stekt løk stikker seg ut som en favoritt — 70 prosent av de fra 18 til 29 år vil ha dette på pølsa.

– Pølser er en 17. mai-favoritt i alle aldersgrupper. Spesielt merker vi dette i uka før 17. mai når produksjonen av pølser fra Gilde og Prior går for fullt hos oss. Vi sørger i disse dager for at pølsene kommer fram i god tid før 17. mai-feiringen, sier Haugen Petersen. 

Tilbehør

Tabellen viser hva de spurte i undersøkelsen foretrekker av tilbehør:

Ketchup76 %
Sennep60 %
Lompe57 %
Brød54 %
Stekt løk41 %
Rå løk29 %
Potetsalat22 %
Rekesalat16 %
Annet tilbehør8 %
Vaffel2 %

Ipsos MMI har på vegne av Nortura gjort en landsrepresentativ omnibus-undersøkelse rundt pølsespising på 17. mai. Undersøkelsen ble gjennomført i uke 18 og 19, 2015. Totalt deltok 549 respondenter.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Norwegian Air Shuttle)

Selvbetjeningskioskene på flyplassene oppgraderes

(Fotokilder: fundaciomallorcaturisme.net/related.dk)

Kulturelle begivenheter på Mallorca

(Foto: Nordic Hotels & Resorts)

Wood Hotel Bodø åpner restaurant ATTME

Kollektivt påskebad i Varberg (Foto: Natalie Greppi)

Påske i Sverige: 10 tips til påskeferie på andre siden av grensa

Seokchon Lake Park med  Lotte World's Magic Island som ligger i hovedstaden Seouls Songpa District  (Foto: Korea Tourism Organization)

Koreas turistorganisation samarbetar med AVIAREPS i Italien och Sverige